Go-Topless-Day
تقاطع: برای چهارمین سال پیاپی، گروهی از زنان در حدود ۳۰ شهر جهان، روز جهانی «بالاتنه‌ی برهنه» (Go Topless Day) را جشن گرفتند. این جشن که در آمریکا با سال‌روز به دست آوردن حق رای توسط زنان این کشور در ۲۶ آگست ۱۹۲۰ هم‌زمان است، به فرصتی برای اعتراض به ممنوعیت برهنه شدن زنان در برخی ایالت‌های آمریکا تبدیل شد.
دیلان هال، دختر بیست ساله‌ای که روز یکشنبه (۲۵ آگست-۳ شهریور) با سینه‌های برهنه در بریانت پارک منهتن در نیویورک حاضر شده بود به نیویورک دیلی نیوز گفت: «بیرون داغ است و مردان می‌توانند پیراهن‌های‌شان را درآورند. چرا زنان نتوانند؟ ما هم از پوست و استخوان هستیم. چه فرقی می‌کند اندازه‌ی آن چربی که بر روی قفسه‌ی سینه‌های‌مان‌ داریم چقدر است؟»
ممنوعیت تردد در فضاهای عمومی با بالاتنه‌ی برهنه در ماه می امسال با دستور پلیس نیویورک برداشته شد. با این وجود، هالی ون ووست، زن ۴۸ ساله‌ای که از سال ۲۰۱۱ در مراسم این روز شرکت می‌کند معتقد است که با وجود آزاد بودن، هنوز برایش آسان نیست که بدون پیراهن بیرون بیاید.
او توضیح می‌دهد که تمام شهر را با بالاتنه‌ی برهنه چرخیده و دریافته که این موضوع برای بیشتر مردم عجیب بود و احساس ناراحتی می‌کردند. مساله‌ای که باعث شده خود او هم احساس ناراحتی کند.
اما در حالی‌که در سه شهر از دو ایالت تنسی و ایندیانا نیز تجمعات مشابهی بر پا شد، در ایالت مذهبی‌تر یوتا، خبری از زنان برهنه نبود. بر اساس قوانین این سه ایالت، بیرون آمدن زنان با بالاتنه‌ی برهنه ممنوع است.
در شهر ونکوور کانادا نیز گروهی از زنانی که هم‌زمان با سایر شهرهای دنیا با سینه‌های برهنه جمع شده بودند، شعار می‌دادند: «سینه‌های‌تان را آزاد کنید؛ فکرهای‌تان را آزاد کنید.»
اما در پاریس که تاپلس بیرون آمدن زنان، جریمه‌ای ۱۵ هزار یورویی برای آنان در پی خواهد داشت، تظاهرکنندگان که ناچار به پوشیدن پیراهن بودند، با بلندگوهای دستی خواهان «حق‌»شان شدند.
تورنتو، سان‌فرانسیسکو، آستین، ونیز ایتالیا، بوردو فرانسه و فرایبورگ آلمان دیگر شهرهایی بودند که در آن‌ها تجمعاتی، هرچند کوچک، برپا شد.
گفتنی است کنگره‌ی آمریکا، در سال ۱۹۷۱، روز ۲۶ آگست را که سال‌روز به دست آوردن حق رای برای زنان این کشور است، به عنوان روز برابری زنان نام‌گذاری کرد.
عکس‌های زیر متعلق به رویترز، Splash و سایت gotopless.org می‌باشند.