Mashal-DavoudOglu
تقاطع: خالد مشعل، رهبر ارشد سازمان فلسطینی حماس، با قدردانی از حمایت‌های ترکیه از “آرمان فلسطین”، این کشور را “منبع قدرت” همه‌ی مسلمانان خواند.
به گزارش “تقاطع” و به نقل از “صباح دیلی”، آقای مشعل روز شنبه (۲۷ دسامبر-۶ دی)، در یک سخنرانی در کنگره سالانه‌ی حزب اسلام‌گرای “اعتدال و توسعه” در شهر قونیه ترکیه گفت: «یک ترکیه دموکراتیک، باثبات و توسعه‌یافته، به همه‌ی مسلمانان قدرت می‌بخشد.»
او اضافه کرد: «ما امیدوار به نجات فلسطین و بیت‌المقدس در آینده هستیم همان‌طور که مردم شما از آن‌ها در سال‌های گذشته محافظت کردند.»
در این کنگره، “احمد داووداغلو”، نخست‌وزیر ترکیه نیز در سخنانی تاکید کرد که این کشور هم‌چنان «صدای بی‌گناهان جهان» خواهد بود.
آقای داووداغلو گفت: «خداوند شاهد است… ما این پرچم سرخ را به نماد بی‌‌گناهان تبدیل می‌کنیم. این پرچم سرخ، در کنار پرچم فلسطین، سوریه آزاد، و پرچم‌های دیگر بی‌گناهان در هر جای جهان، پرواز خواهد کرد.»
او اضافه کرد: «ترکیه مساله‌ی فلسطین را مساله‌ی خود می‌داند و سرزمین فلسطین به اندازه‌ی سرزمین ترکیه مقدس است.»
گفتنی است خالد مشعل که برای گفتگو با رهبران ترکیه در این کشور به سر می‌برد، روز جمعه در آنکارا با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور دیدار کرد.
انتظار می‌رود که ترافیک شلوغ دیپلماتیک میان ترکیه و فلسطینیان با سفر رسمی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه در ماه ژانوبه ادامه داشته باشد.
سازمان حماس که پیش‌تر مورد حمایت جمهوری اسلامی و سوریه قرار داشت در دو سال‌ گذشته و به ویژه پس از قیام سوری‌ها علیه بشار اسد، با فاصله گرفتن از این حکومت‌ها، به ترکیه و قطر نزدیک‌تر شد و در معادلات سوریه نیز از مخالفان اسد حمایت کرد.
مشعل، دو سال قبل نیز در جریان کنگره “حزب عدالت و توسعه” با بیان اینکه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، نمونه‌ای از «اسلام مدرن و میانه‌رو» ‌را ارائه داده است، خطاب به نخست‌وزیر ترکیه گفته بود: «خدا مقام تو را بالا‌تر برد استاد اردوغان؛ به خدا تو نزد خداوند عزیزی و لایق این موفقیت هستی. تو نه تنها رهبر ترکیه هستی بلکه رهبر اسلامی و انسان بزرگی هم هستی.»