گروهی از سناتورهای ارشد آمریکایی در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل - عکس از تایمز اسراییل
گروهی از سناتورهای ارشد آمریکایی در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل – عکس از تایمز اسراییل
تقاطع: درحالی‌که مقامات ارشد دولت آمریکا در دو روز اخیر نسبت به تصویب تحریم‌های تازه علیه برنامه هسته‌ای ایران در کنگره‌ی این کشور هشدار داده‌اند، گروهی از سناتورها و نمایندگان پرنفوذ کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌گویند که از مذاکرات کنونی با جمهوری اسلامی «ناراضی» هستند چرا که در این مذاکرات، توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران در نظر گرفته نشده است.
مخالفت اعضای کنگره آمریکا با درخواست دولت آمریکا برای توقف موقت تصویب تحریم‌های تازه، به دنبال اظهارات روز پنج‌شنبه (۱۴ نوامبر-۲۳ آبان) باراک اوباما صورت می‌گیرد که در یک کنفرانس خبری خطاب به کنگره این کشور گفت: «اگر ما به دنبال استفاده جدی از دپلماسی برای حل بحران هسته‌ای ایران هستیم، نباید به تحریم‌های موثر کنونی، تحریم‌های بیشتری اضافه کنیم. چرا که این تحریم‌ها ما را به هدف‌مان که آوردن ایرانی‌ها بر سر میز مذاکره بود رسانده‌اند.»
در یکی از شدیدترین واکنش‌ها به این اظهارات اوباما، سناتور جمهوری‌خواه، مارک کرک، درخواست دولت از کنگره را به “دل‌جویی” نویل چمبرلین٬ نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از آلمان نازی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم تشبیه کرد و گفت: «من فکر می‌کنم ما باید بر شدت تحریم‌ها علیه ایران بیافزاییم.»
جان مک‌کین٬ دیگر سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه نیز در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی «الحره» در واشنگتن با تاکید بر این‌که «حکومت ایران بارها و بارها فریب‌کاری کرده» گفت: «هرچند که ما ما مایل هستیم تا تصویب دور تازه تحریم‌ها را به نعویق بیاندازیم٬ اما مذاکره‌های اخیر که به حکومت ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را می‌دهد ما را به شدت ناراضی کرده است.»
او مذاکرات انجام‌گرفته را «کاملا بیهوده و مملو از نقص» خواند و تصریح کرد که «تا زمانی که ایران غنی‌سازی خود را کاملا متوقف نکند٬ کنگره با این‌گونه مذاکرات، مخالفت می‌کند».
چاک شومر٬ سناتور دموکرات ایالت نیویورک هم در اظهاراتی ابراز نگرانی کرده که هم‌زمان با کاستن آمریکا از شدت تحریم‌ها، حکومت ایران از ظرفیت هسته‌ای خود نکاهد.
مایک کراپو، و باب کورکر، دو سناتور دیگر جمهوری‌خواه در کنار رابرت منندز٬ رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، دیگر موافقان تصویب و اعمال تحریم‌های تازه‌ علیه حکومت ایران هستند.
سناتور کورکر٬ پس از جلسه روز چهارشنبه اعضای سنا با جان کری، وزیر امور خارجه، و جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، اظهارات مقام‌های دولت اوباما را «بسیار ناامیدکننده» و بدون «محتوای مشخص» خواند.
این در حالی است که روز پنج‌شنبه، آقای کری در گفتگویی با شبکه‌ی تلویزیونی ام.اس.ان.بی.سی آمریکا گفت که بر اساس توافق احتمالی با مقامات ایرانی، ۹۵ درصد تحریم‌های کنونی علیه ایران باقی می‌مانند و تنها بخش کمی از ۴۵ میلیارد دلار پول نفت بلوکه‌شده‌ی ایران در بانک‌های خارجی آزاد خواهد شد.
او در این گفتگو با تاکید بر این‌که هر توافقی با طرف ایرانی کاملا “امن” خواهد بود و عدم دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را “ضمانت” خواهد کرد، از تماس دوباره خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در صبح روز پنج‌شنبه خبر داد تا «خشم» نتانیاهو را از چنین توافقی کاهش دهد و به وی اطمینان  بخشد که آمریکا نیز مانند اسراییل اجازه نخواهد داد حکومت ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
نخست‌وزیر اسراییل در مخالفت با توافق احتمالی میان آمریکا و جمهوری اسلامی که در ژنو بر روی آن ساعت‌ها گفتگو شد، آن را توافقی «بد، ضعیف، و خطرناک» خوانده که مانع از دسترسی حکومت ایران به بمب اتمی نخواهد شد. او هم‌چنین با تاکید بر تشدید تحریم‌ها، گفته که مطمئن است با وجود تحریم‌های بیشتر، ایرانی‌ها مذاکرات را ترک نخواهند کرد.
گفتنی است بر اساس تازه‌ترین گزارش صلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی برنامه هسته‌ای ایران که روز پنج‌شنبه (۱۴ نوامبر-۲۳ آبان) بخش‌هایی از آن منتشر شد، جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، سرعت فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش را به شدت کاهش داده به طوری‌که فعالیت در راکتور آب سنگین اراک در سه ماه گذشته تقریبا متوقف بوده، سانتریفیوژهای نسل دوم خود را راه نینداخته، تنها ۴ سانتریفیوژ نسل اول به نیروگاه نطنز اضافه کرده، و ذخیره‌ی اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده‌اش حدود ۵ درصد افزایش یافته است.
گزارشی که هرچند با استقبال دیپلمات‌های غربی و مقامات آژانس روبه‌رو شده اما بنیامین نتانیاهو گفته که تحت تاثیر آن قرار نگرفته چرا که «ایران با توجه به این‌که تاسیسات و سانتریفیوژ‌های کافی برای پیشبرد و تکمیل چرخه سوخت مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی دارد، نیازی به توسعه بیشتر آن ندارد».
یک روز پیش از انتشار این گزارش نیز، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری رویترز گفته بود که جمهوری اسلامی، «حساس‌ترین» فعالیت هسته‌ای خود را که غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم است، هم‌چنان ادامه می‌دهد.
گفتنی است ایران که در حال حاضر ۱۹۶ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد در یک سال اخیر سعی کرده تا با کاهش تولید این نوع اورانیوم، فاصله‌ی خود با خط قرمز ۲۵۰ کیلوگرمی تعیین‌شده از سوی دولت اسراییل برای ساخت بمب اتمی را حفظ کند.