torsdag 25 december 2014

بابانوئل چطور این همه کادو پخش می‌کند؟

بابانوئل چطور این همه کادو پخش می‌کند؟

  • 25 دسامبر 2014 - 04 دی 1393
بابانوئل باید پیش فرا رسیدن روز موعود به کارهای زیادی رسیدگی کند
بابا نوئل واقعی که نمی‌تواند این همه هدیه بدهد!
نمی‌شود به ارقام نگاه کرد و خوش‌بین ماند. بابا نوئل باید در یک شب به صدها میلیون خانه سر بزند. آیا با سرعتی مافوق سرعت صوت حرکت می‌کند؟ شاید از کرم‌چاله یا فیزیک کوانتوم استفاده می‌کند؟ آیا واقعا می‌شود چنین ماموریتی را یک روزه انجام داد؟
شکی نیست که کار دشواری است. بابا نوئل چگونه می‌تواند همه هدیه‌ها را در عرض ۲۴ ساعت تحویل دهد؟ او باید زرنگ، خلاق و از همه مهم‌تر، قالب‌شکن باشد.
اول این‌که ارقام آن اندازه که در ابتدا به نظر می‌رسد ناامید‌کننده نیستند. بنا به آمار یونیسف، حدود دو میلیارد و دویست میلیون بچه در این دنیا هست. اما می‌دانیم که بابا نوئل فقط به بچه‌های خوب هدیه می‌دهد. فرای دین و مذهب، حتی به آن‌هایی که وجود خدا را رد می‌کنند یا در وجودش شک دارند هم هدیه می‌دهد. اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم باید بگوییم که ۵۰ درصد بچه‌ها سربلند از این آزمون عبور می‌کنند. تازه شاید زیاد هم باشد!
بعید است که حتی ۹ گوزن هم قادر باشند سورتمه بابا نوئل را به سرعت نور برسانند
دیگر این‌که احتمالا خیلی از بچه‌ها با هم در یک خانه زندگی می‌کنند. از یک طرف، می‌دانیم که میانگین تعداد بچه در هر خانه برای کل دنیا ۲/۵ نفر است و، از طرف دیگر، می‌شود خیلی خوش‌بینانه فرض کرد که همه بچه‌های خوب با هم زندگی می‌کنند. با این حساب، بابا نوئل باید تنها به ۴۴۰ میلیون خانه سر بزند.
حتی شاید وقتش هم بیشتر از ۲۴ ساعت باشد. بنا به محاسبات راجر هایفیلد، نویسنده "قوانین فیزیکی کریسمس"، اگر بابا نوئل در جهت خلاف گردش زمین حرکت کند ۲۴ ساعت دیگر هم به زمانی که برای تحویل هدیه‌ها دارد، اضافه می‌شود.
اما این همچنان زمانی کافی برای انجام کاری به این عظمت نیست.
پس او چگونه از پس این کار برمی‌آید؟ می‌توان به ۵ شکل به این سوال جواب داد:

شاید خیلی خیلی سریع پرواز می‌کند

شرکت پست آمریکا برای انتقال ۴۰٪ نامه‌های دنیا به یکی از بزرگترین ناوگان‌های حمل‌ونقل دنیا نیاز دارد
به گفته آقای هایفیلد، از سردبیران سابق مجله نیو ساینتیست، بابا نوئل باید برای تحویل همه هدیه‌ها با سرعتی نزدیک به سرعت نور پرواز کند.
پرواز با سرعت ۳۰۰٫۰۰۰ کیلومتر در ثانیه به او اجازه می‌دهد تا در هر ثانیه هفت بار زمین را دور بزند.
شاید قرمز بودن دماغ گوزن بابا نوئل به خاطر همین سرعت زیاد باشد ولی خیلی ممکن به نظر نمی‌رسد.
پرواز با این سرعت چنان فشاری به بابانوئل تپل وارد می‌کند که او به پشتی صندلی سورتمه‌اش خواهد چسبید و به همراه گوزن و سورتمه‌اش در جو زمین خواهد سوخت.

… شاید هم یک لشگر برایش کار می‌کنند

اگر به خاطر داشته باشید حساب کردیم که او باید به ۴۴۰ میلیون خانه سر بزند. خیلی خیلی زیاد است. شرکت پست آمریکا مدعی است که ۴۰٪ کل نامه‌های دنیا را منتقل می‌کند و سالی حدود ۱۵۸ میلیارد مرسوله پستی را تحویل صاحب‌هایشان می‌دهد – یعنی ۴۳۴ میلیون مرسوله پستی در روز.
پس اگر بابا نوئل از یک نیروی کار حداقل ۶۰۰هزار نفری استفاده کند و به یکی از بزرگترین ناوگان‌های حمل‌و‌نقل دنیا هم دسترسی داشته باشد، شاید بتواند از پس این کار بربیاید. اما با وجود این‌که اِلف‌ها (موجودات خیالی) شاید بتوانند در انجام کارهای پشت‌‌پرده به او کمک کنند ولی فقط یک بابا نوئل برای تحویل هدیه‌ها وجود دارد.
به گفته گریگوری مُن شاید بتوان پاسخ را در میان‌برهایی در فضا-زمان پیدا کرد: کرم‌چاله‌ها
اما صبر کنید! هنوز وقت این نشده که کاملا از بابا نوئل قطع امید کنیم. شاید علم فیزیک مدرن بتواند توضیح دهد که او چگونه کارش را انجام می‌دهد.

شاید از کرم‌چاله‌ها استفاده می‌کند؟

برای این‌که با کارکرد این پدیده آشنا بشوید یک صفحه کاغذ را مجسم کنید که در سمت چپش خانه شما کشیده شده و در سمت راستش خانه دوستتان. بین دو خانه هم راهی هست که آن‌ها را به هم وصل می‌کند.
طرز کار کرم‌چاله به این ترتیب است که انگار کاغذ را از وسط تا کرده باشید – خانه‌ها حالا از پشت به هم چسبیده‌اند و بابا نوئل می‌تواند با استفاده از دانش عمیقی که از تئوری نسبیت دارد از کاغذ عبور کند و نیازی به پیمودن راه نداشته باشد.

واقعا سریع‌تر است!

… یا شاید هم در پشت پرده‌ای از نسبیت به کارش می‌رسد.
لَری سیلوربرگ، استاد مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه کارولینای شمالی، گفته که بابا نوئل تبحر خاصی در دست‌کاری و کنترل زمان و فضا دارد.
تئوری نسبیت اینشتین می‌تواند کلید حل معمای بابا نوئل باشد
او می‌گوید بابا نوئل می‌تواند پرده‌ای از نسبیت دور خود بپیچد. برداشت ما از فضا، زمان و نور در داخل این پرده با برداشت ما در خارج از این پرده کاملا متفاوت است.
آقای سیلوربرگ می‌گوید "بابا نوئل در داخل این پرده ماه‌ها وقت خواهد داشت تا هدیه‌ها را به دست صاحبانشان برساند. دنیایی که او از داخل این پرده می‌بیند کاملا بی‌حرکت است."
در بیرون این پرده، زمان برای ما خیلی سریع می‌گذرد و شش ماه در داخل آن چیزی نیست جز یک چشم بهم زدن برای ما. برای همین است که بابا نوئل خیلی برای تحویل بسته‌ها عجله ندارد.
آقای سیلوربرگ معتقد است بابا نوئل، به معنی واقعی کلمه، تا ابد برای این کار وقت دارد.

… شاید هم به فیزیک کوانتوم متوسل می‌شود

اصلا شاید بابا نوئل مثل یک پدیده کوانتومی رفتار می‌کند و می‌تواند در شب کریسمس در هر لحظه هر جایی از دنیا باشد.
این حرف دَنیل تاپیا، یکی از پژوهشگران آزمایشگاه سِرن در ژنو، است.
می‌شود بیشتر از یک بابا نوئل وجود داشته باشد؟
او می‌گوید: "بابا نوئل می‌تواند مجموعه‌ای از حالت‌های مختلف کوانتومی باشد، یعنی مجموعه‌ای از بابا نوئل‌ها که در نقاط مختلف کره زمین پراکنده شده‌اند."
تئوری این پژوهشگر مکزیکی به این معنی است که هر یک از حالت‌های کوانتومی بابا نوئل به یکی از بچه‌ها هدیه می‌دهند و آن بچه‌ها باید حتما در آن لحظه خوابیده‌ باشند.
اگر بچه‌ای بابا نوئل را ببیند خاصیت کوانتومی او از بین می‌رود و دیگر هیچ‌کس هدیه نخواهد گرفت.
پس، بچه‌های عزیز، لطفا تخت بخوابید!
بیشتر از کریسمس:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar