lördag 27 december 2014

نماینده مجلس: پس نفرستادن شیردال نشان بی‌عرضگی مسئولان خواهد بود

نماینده مجلس: پس نفرستادن شیردال نشان بی‌عرضگی مسئولان خواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شیردالی که آمریکا در سفر روحانی به نیویورک به هیئت ایرانی هدیه داده بود را نشان "عدم حسن نیت" ایالات متحده دانست و تصریح کرد که پس نفرستادن این شیردال نشان "بی‌عرضگی" خواهد بود.
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
اسماعیل کوثری معتقد است بلوکه‌کردن دارایی‌های ایران در آمریکا که مربوط به قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ هستند و همچنین "شیردال تقلبی" که آمریکا به ایران هدیه داده، دو نشانه "عدم حسن نیت" ایالات متحده هستند.
سردار کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت، آمریکا "قابل اطمینان نیست". وی افزود: «مسئولان صرفا به خاطر اینکه نشان دهند چیزی از آمریکا گرفته‌اند شیردال تقلبی را نگه داشته‌اند در صورتی که باید به سرعت آن را پس بفرستند و در نهایت اعلام جرم کنند و از دادگاه‌های بین‌المللی بخواهند که رسیدگی کنند.»
به گفته کوثری، پس نفرستادن شیردال "بی‌عرضگی مسئولان" خواهد بود. پیش‌تر حجت‌الاسلام احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، "تحویل اشیای تقلبی به ایران" را "بازی با حیثیت جمهوری اسلامی" خوانده بود. مهدی دواتگری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی، نیز نگه‌داشتن شیردال را "توهین به ملت ایران" ارزیابی کرده بود.
جام یادشده همزمان با سفر هیئت بلندپایه ایران به نیویورک در اواخر تابستان ۱۳۹۲ به هیئت ایرانی داده شد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که شیردال را به نشانه حسن نیت و احترام به فرهنگ ایران به این کشور بازمی‌گرداند.
عمر شیردال چقدر است؟
خبرگزاری مهر پاییز ۱۳۹۲ و پس از انتقال جام به ایران به نقل از محمد علی نجفی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشت: «با وجود این که گفته می‌شود جام شیردال بیش از ۲۷۰۰ سال قدمت دارد، ولی به صورت دقیق نمی‌توان تاریخ ساخت آن را اعلام کرد تا زمانی که پژوهش‌های لازم روی آن انجام شود؛ چون به نظر می‌رسد که این شیء متعلق به دوره هخامنشیان باشد».
عمر واقعی جام اما به سرعت مورد تردید رسانه‌های ایران قرار گرفت. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی، چند روز پس از رونمایی جام به نقل از حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت محمود احمدی‌نژاد نوشت که "طبق اخبار رسیده" شیردال تقلبی است. اخباری هم منتشر شد مبنی بر این‌که ویژگی‌های ظاهری جام با اشیاء مشابه کشف‌شده در کاوش‌های باستان‌شناسی ایران و منطقه نسبتی ندارد.
از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی "ان‌بی‌سی نیوز" اردیبهشت‌ماه سال جاری (۱۳۹۳) به نظر کارشناسی اسکار وایت ماسکارلا، کارشناس بازنشسته موزه متروپولیتن نیویورک اشاره کرد. ماسکارلا در سال‌های دور در کاوش‌های "تپه حسن‌لو"، "عقرب تپه" و "سه‌گردان" در ایران هم حضور داشته است. او اعلام کرد شیردال از ایران است، اما حداکثر قدمت آن سال ۱۹۹۹ است.
"برتری ارزش معنوی"
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شیردال برای نخستین بار در یکی از گالری‌های جنوا (ایتالیا) مشاهده شد. یک مجموعه‌دار نیویورکی ثروتمند در سال ۲۰۰۲ آن را به عنوان شی متعلق به ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح خریداری کرد. اما در هنگام ورود شیردال به آمریکا، یکی از واسطه‌های ایرانی-سوئیسی هم به اتهام تقلب در اعلام مبدأ شیردال بازداشت شد؛ خریدار نیویورکی پول خود را پس گرفت و جام ضبط شد.
به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، شیردال به عنوان نماد حسن نیت به ایران اهدا شده و ارزش این اقدام آمریکا بیشتر از ارزش باستانی جام است.
مسعود سلطانی فر، رئیس کنونی سازمان میراث فرهنگی هم بر همین عقیده است. او در عین حال در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزوده که کارشناسی برای تعیین قدمت جام ادامه دارد، اما زمان اعلام نظر نهایی هنوز مشخص نیست.
  • تاریخ 27.12.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar