Iran-School-heating-system-1
تقاطع: رییس “سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور” می‌گوید از ۱۵۰ هزار کلاس درس مناطق سردسیر ایران که بر اساس آمارهای سال گذشته به سیستم گرمایشی استاندارد نیاز داشند، تاکنون تنها ۲۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس به این سیستم مجهز شده‌اند و بیش از ۱۲۰ هزار کلاس درس هم‌چنان با بخاری‌های غیراستاندارد نفتی و گازی گرم می‌شوند.
مرتضی رییسی، در سخنانی که روز دوشنبه (۱ دی-۲۲ دسامبر) در خبرگزاری “مهر” منتشر شده، با اشاره به فقدان سامانه گرمایشی حرارت مرکزی در شمار زیادی از مدارسی که بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران ساخته شده‌اند، گفت که رفع این معضل به “اعتبارات کافی” نیازمند است.
وی با بیان این‌که بی‌توجهی به این موضوع، باعث بروز “حوادث بسیاری” شده، افزود که سال گذشته مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی مجلس شورای اسلامی برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده بود که از این مبلغ، ۱۴۶ میلیارد تومان به این سازمان پرداخت شد و با این رقم، «۲۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس، به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شدند».
“معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش” هم‌چنین از تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این سازمان در سال جاری خبر داد و گفت که حتی اگر این مبلغ نیز به طور کامل به این سازمان پرداخت شود، تنها “۴۷ هزار” کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می‌شوند و هم‌چنان «۷۵ هزار کلاس با بخاری نفتی گرم خواهند شد».
گفتنی است استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد در مدارس ایران موجب وقوع حوادث ناگواری برای دانش‌آموزان در سال‌های گذشته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به آتش‌سوزی مرگ‌بار کلاس درس مدرسه دخترانه‌ای در روستای شین‌آباد در استان آذربایجان غربی در آذرماه ۱۳۹۱ اشاره کرد که در جریان آن دو دانش‌آموز جان باختند و نزدیک به ۳۰ نفر دیگر نیز دچار سوختگی‌ که آسیب‌های واردشده بر شماری از آن‌ها تا به امروز ادامه دارد.
روز ۴ آذرماه امسال نیز خبرگزاری دولتی “ایرنا” از شعله‌ور شدن بخاری نفتی یکی از کلاس‌های درس دبیرستان “غیاثی” روستای درمانلوی گرمی در شمال اردبیل خبر داد و نوشت که دبیر زبان این دبیرستان با انتقال سریع ۱۵ دانش‌آموز به خارج از کلاس از بروز حادثه برای آن‌ها جلوگیری کرد.
در همین ارتباط، فریبرز اسماعیل‌زاده، “مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس” استان آذربایجان غربی، روز ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) به خبرگزاری “فارس” گفته بود که امسال نیز برای تامین گرمایش ۹ هزار کلاس درس این استان از بخاری نفتی استفاده می‌شود.