برای دیدن حکم در اندازه‌ی اصلی بر روی آن کلیک کنید.
برای دیدن حکم در اندازه‌ی اصلی بر روی آن کلیک کنید.
تقاطع: آن‌گونه که منابع دانشجویی در دانشگاه تبریز به “تقاطع” گفته‌اند، کمیته‌ی انضباطی این دانشگاه در مهر و آبان امسال پنج عضو هیات تحریریه‌ی نشریه دانشجویی “آستانه” را به اتهامات “اخلال در نظم دانشگاه”، “برگزاری تحصن”، و “اعتراض و انتقاد به شخصیت‌های سیاسی کشور” احضار و آن‌ها را به “تعلیق از تحصیل” و “محرومیت از خدمات رفاهی” محکوم کرد.
بر اساس احکام صادرشده، سه فعال دانشجویی این دانشگاه به نام‌های امید احمدی، احسان پورخیری و فرهاد شفیع‌زاده، هر کدام به دو ترم “تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات” محکوم شده‌اند. کمیته‌ی انضباطی هم‌چنین اسماعیل محمودی و محمود سیفیان را با یک ترم “تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات” محکوم کرده است.
علاوه بر این، تمامی این دانشجویان به “محرومیت از خدمات رفاهی تا پایان دوره تحصیل” محکوم شده‌اند.
به جز امید احمدی، مدیرمسوول و سردبیر نشریه‌ی “آستانه” که دانشجوی رشته “علوم کامپیوتر” است، چهار دانشجوی دیگر در رشته‌ی فلسفه تحصیل می‌‌کنند. این دانشجویان در “کانون فرهنگی اجتماعی زاگرس” و “انجمن دانشجویی فلسفه دانشگاه تبریز” نیز فعال هستند.
بر اساس این گزارش، احکام بدوی صادرشده در هفته‌های گذشته پس از اعتراض این دانشجویان، مورد بازبینی قرار گرفتند ولی هیچ‌گونه تغییری در آن اعمال نشد و قرار است از نیم‌سال تحصیلی آینده به اجرا در بیایند.
در این میان، فرهاد شفیع‌زاده یکی از این پنج دانشجو، هفته گذشته از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مریوان، به یک سال حبس تعزیری نیز محکوم شده است.
به گفته‌ی “منابع دانشجویی”، فضای دانشگاه تبریز پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و با وجود تغییر رییس این دانشگاه هم‌چنان به شدت امنیتی است و بازگشت “دکتر محمدرضا پورمحمدی” رییس اسبق دانشگاه در دوره‌ی دولت خاتمی به این سمت، نه تنها تغییری در این فضا به وجود نیاورده که حتی برخوردهای صورت‌گرفته با دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته شدیدتر شده است.
این منابع با اشاره به عدم برگزاری مراسم سیاسی در روز دانشجوی امسال در دانشگاه تبریز، اضافه می‌کنند که “حراست” دانشگاه در روزهای قبل از ۱۶ آذر با ده‌ها فعال دانشجویی یا خانواده‌های آنان تماس گرفته و نسبت به برگزاری هرگونه مراسمی در این روز به آن‌ها هشدار داده بودند.
این برای چندمین بار از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در مرداد ۱۳۹۲ است که فعالان دانشجویی از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها با محکومیت‌های شدید مواجه می‌شوند. احکامی که در تضاد آشکار با شعارهای انتخاباتی او مبنی بر پایان دادن به فضای امنیتی در دانشگاه‌ها به شمار می‌روند.
در یکی از آخرین گزارش‌ها در این خصوص، وب‌سایت “دانشجونیوز” روز ۲۸ آبان‌ماه، از صدور احکام تنبیهی برای دو دانشجوی “دانشگاه شهرکرد” به دلیل “بیان نظر و عقیده در کرسی‌های آزاداندیشی” خبر داد.
به نوشته‌ی این وب‌سایت، کمیته‌ی انضباطی این دانشگاه، یکی از این دو دانشجو به نام محمد توان‌گر را به به «منع تحصیل به مدت دو نیم‌سال با احتساب سنوات» و دانشجوی دیگر به نام “محسن مصلحی” را به «منع استفاده از امکانات رفاهی تا پایان تحصیل» محکوم کرد.
پیش‌تر در اردیبهشت‌ماه امسال نیز کمیته‌ی انضباطی “دانشگاه امیرکبیر” تهران، ۹ فعال دانشجویی این دانشگاه را به دلیل اعتراضات‌شان در جریان سخنرانی سعید جلیلی، “دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی” در روز ۲۵ فروردین‌ماه، به توبیخ کتبی محکوم کرده و احکام معلق محرومیت از تحصیل‌شان را نیز به اجرا درآورده بود.