onsdag 31 december 2014

۹ دی؛ چه کسانی چه چیزی را فراموش نمی‌کنند؟

  • 31 دسامبر 2014 - 10 دی 1393
هواداران حکومت ۹ دی امسال در شهرهای مختلف تجمعاتی برگزار کردند
به دنبال تجمع هواداران حکومت ایران در روز ۹ دی ۱۳۸۸، رسانه‌های رسمی و محافظه‌کاران سرمایه‌گذاری تبلیغاتی چشمگیری روی این تجمع کردند و از آن پس این تجمع را به عنوان نقطه پایان اعتراضات خیابانی سال ۱۳۸۸ معرفی می‌کنند.
این در حالی است که بعدتر، در ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ و ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ هم هزاران نفر از معترضان باز به خیابان‌ها آمده بودند.
۹ دی در تقویم رسمی به عنوان روز "بصیرت و میثاق امت با ولایت" نامیده شد، در مقابل ابوالفضل قدیانی، از چهره‌های مطرح مخالفان، می‌گوید این روز را باید "روز نکبت استبداد دینی" خواند.
به جز تجمعاتی که روز گذشته (۹ دی) برگزار شد و یا کارهایی مثل برگزاری "همایش علمی بررسی نقش دولت انگلیس در فتنه"، در روزهای اخیر رسانه‌های حکومتی و مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی مکررا مطالبی را علیه معترضان سال ۸۸ بیان کرده‌اند.
به خصوص حملات به رهبران مخالفان یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشدید شده است.
چند روز پیش محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندرو، در گفتگو با هفته‌نامه‌ای که نامش هم ۹ دی است گفت که مجازات آقایان موسوی و کروبی اعدام بود، اما حکم حکومتی مانع از آن شد.
روزنامه کیهان ضرورت مجازات شدید معترضان را 'فراموش نمی‌کند'
از نظر هواداران حکومت اعتراضات ۸۸ تمام شده، اما انگار بحث درباره آن تمام شدنی نیست.

'فراموش نمی‌کنیم'

هواداران حکومت به جز خیابان‌ها و سخنرانی‌ها در اینترنت هم بحث ۹ دی را ادامه می‌دهند.
از جمله وبسایتی با عنوان "افسران جنگ نرم" حرکتی با شعار "فراموش نمی‌کنیم" به راه انداخته است.
در این کارزار اینترنتی برخی چهره‌ها، از محمد غرضی و مهدی چمران گرفته تا الهام چرخنده و فرج‌الله سلحشور، با نشان دادن پلاکاردهایی می‌گویند که چه چیزهایی را از وقایع ۸۸ فراموش نمی‌کنند.
الهام چرخنده 'هتک حرمت عاشورا' را فراموش نمی‌کند
تظاهرات معترضان در روز عاشورای ۸۸ یکی از نکات اصلی است که هواداران حکومت می‌گویند آن را فراموش نمی‌کنند. به نظر آنها معترضان در این روز با اقدامات خود به امام سوم شیعیان توهین کردند.
آنها همچنین می‌گویند قانون‌شکنی معترضان را فراموش نمی‌کنند. اتهام وابستگی به دشمنان خارجی و طرفداری از آنها هم از مسائلی است که در مطالب و توییت‌های هواداران حکومت و "افسران جنگ نرم" به چشم می‌خورد.
کاربری به نام تقی دژاکام در گوگل پلاس عکسی از تظاهرات روز قدس ۸۸ را منتشر کرده و نوشته است: "به یاد جنبش سبزی که 'اسرائیل' و 'صهیونیست»'ها را دشمن نمی‌دانست!"
در این عکس شعار مرگ بر اسرائیل روی پلاکارد به مرگ بر روسیه تغییر داده شده است.
در پوستر وبسایت رهبر کوهستان سبزی رو به رشد دیده می‌شود که در سال ۸۸ پرتگاهی سرخ در آن به وجود آمده. در متن آن رهبر می‌پرسد چرا برخی این را فراموش می‌کنند؟
کاربری به نام مهدی فخر هم توییت کرده: "حمایت مالی دولت آمریکا از توییتر برای استفاده اغتشاشگران را #فراموش_نمیکنیم"
اما این تنها هواداران حکومت نیستند که از برچسب و هشتگ #فراموش_نمیکنیم برای بیان نظراتشان استفاده می‌کنند.
مخالفان نیز با به اشتراک گذاشتن عکس‌های سرکوب تظاهرات، قربانیان اعتراضات و رهبران جنبش سبز یادآوری می‌کنند که آنها هم اتفاقات سال ۱۳۸۸ را فراموش نکرده‌اند.
آنها روایت رسمی حکومت از اتفاقات سال ۱۳۸۸ را مردود می‌دانند. کشته شدن چند نفر از معترضان در بازداشتگاه کهریزک و اینکه رهبر ایران اعلام کرد نظرش به نظر محمود احمدی‌نژاد نزدیکتر است از جمله محورهای مطالب و توییت‌های منتقدان حکومت است.
برخی از آنها هم به فسادهای مالی گسترده در سال‌های اخیر اشاره می‌کنند. یا کاربری به اسم محی‌الدینتوییت کرده: "حالا که دستتون تو کاره بی زحمت این #اسید_پاشی رو هم بذارید تو اون رف #فراموش_نمیکنیم"
شماری از کاربران شبکه‌های اینترنتی می‌‌گویند که به راه انداختن این حرکت از طرف هواداران حکومت کاری هوشمندانه نبوده، چرا که مخالفان حکومت در شبکه‌های مجازی مخاطبان بیشتری دارند و با داغ شدن این بحث روایت مخالفان از اتفاقات بیشتر به چشم می‌آید.
منتقدان حکومت می‌گویند کسانی را که مانند سهراب اعرابی در تظاهرات کشته شدند 'فراموش نمی‌کنند'
کاربری به طعنه گفته است برچسب/هشتگ مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی، #فراموش_نمیکنیم نیست بلکه #کش_ندهید است. اشاره او به جمله‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای است که خواسته بود رسانه‌ها مسائل مربوط به فساد را کش ندهند.
استفاده مخالفان از برچسب/هشتگ موافقان حکومت سال گذشته نیز با برچسب "نابخشودنی" اتفاق افتاده بود. هرچند هواداران حکومت می‌گویند که استفاده مخالفان از برچسب آنها حرکتی واکنشی و منفعلانه است.

روحانی وعده‌هایش را فراموش کرده؟

مساله فراموش کردن یا نکردن اتفاقات سال ۱۳۸۸ به اینترنت محدود نیست. یکی از مسائل مورد توجه این است که آیا حسن روحانی وعده خود برای آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را فراموش کرده است؟
هواداران آقای روحانی به روشنی خواسته‌شان برای آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را بیان کرده‌اند اما با ادامه بازداشت خانگی آنها این سوال مطرح شده که آیا وعده‌های او در مورد رفع حصر رهبران اعتراضات ۸۸ پوچ بود؟
آقای روحانی خود در ۹ دی گفت این روز "به معنای بیعت مجدد با جمهوری اسلامی ایران، رهبری، انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه" بوده است. رضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری هم با ادبیاتی مشابه محافظه‌کاران به رهبران معترضان حمله کرده است.
دانشجویان هوادار حسن روحانی از او می‌خواهند به وعده خود برای آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر عمل کند
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در این باره از دولت آقای روحانی انتقاد می‌کند که "۱۷ ماه از زمان به قدرت رسیدن این دولت گذشته، اما دولت به آزادی‌های مدنی توجه خاصی نداشته و فضای امنیتی به فضای سیاسی تبدیل نشده است."
علی مطهری، نماینده مجلس، دیروز به روزنامه مردم امروز گفت: "رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی است و این حصر اصول متعدد قانون اساسی را نقض کرده است. در واقع در این زمینه آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور کوتاهی کرده است."
او می‌گوید که آقای روحانی می‌تواند از طریق شورای عالی امنیت ملی مساله را حل کند. به گفته آقای مطهری "رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است، که این شورا دستور حصر داده و البته دستور آن فقط تا پایان آشوب‌های خیابانی نافذ بوده است و ادامه حصر نیاز به حکم قضایی داشته است."
عیسی سحرخیز هم می‌گوید که راه حل مسئله از مسیر شورای عالی امنیت ملی است.
در مقابل، محمدصادق جوادی حصار معتقد است که دولت با توجه به هزینه‌ و فایده‌های مساله رفع حصر "نمی‌خواهد خود را به آب و آتش بزند."
با این حال او معتقد است که این امکان برای دولت وجود دارد که برای یافتن راه حلی میانه، که در آن هم معترضان و هم حکومت برنده باشند، میانجیگری کند، چرا که به اعتقاد او مسائل سال ۱۳۸۸ سپری شده و به تاریخ پیوسته‌است.
هرچند به نظر نمی‌رسد کاربرانی که برچسب/هشتگ #فراموش_نمیکنیم را داغ کرده‌اند با نظر آقای جوادی حصار موافق باشند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar