rafsanjani3
تقاطع: سرانجام انتقاد تندروها در ایران از علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی کارساز شد، و وی اعلام کرد که بازانتشار خاطرات او در خصوص موافقت آیت‌الله خمینی با حذف شعار “مرگ بر آمریکا” در سایت رسمی‌اش، «اقدامی نادرست» بوده است.
آقای رفسنجانی در پاسخ به پرسش روزنامه‌ی “جمهوری اسلامی”، که از روزنامه‌های نزدیک به او به شمار می‌رود، مبنی بر «غیرلازم و نامناسب بودن» زمان انتشار این خاطرات گفته است: «این خاطره مربوط به سال‌ها قبل است و مسوول سایت بدون هماهنگی، اقدام به انتشار آن در این زمان نمود که اقدامی نادرست بود.»
به نوشته‌ی “جمهوری اسلامی”، هاشمی رفستجانی به دفترش تأکید کرده‌ که «افراد بدون هماهنگی و اطلاع قبلی» از انتشار مطالب منتسب به او خودداری کنند.
در روزهای گذشته انتقادهای تندی از سوی حامیان رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران از علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در خصوص بازانتشار خاطراتش از آیت‌الله خمینی صورت گرفت.
در یکی از تندترین این انتقادها، روز یکشنبه (۲۱ مهر-۱۳ اکتبر)، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی گفت که «افرادی به خودشان اجازه می‌دهند که در بیانات رهبری و امام راحل خدشه ایجاد کنند؛ امام هرگز چنین چیزی را مطرح نکرده و نگاه سازشکارانه‌ به آمریکا نداشتند».
سردار جعفری که در صبح‌گاه مشترک نیروهای سپاه پاسداران استان خراسان شمالی سخن می‌گفت، با بیان این‌که «این فضاسازی‌ها برخلاف سخنان امام راحل و رهبری بوده و خطای بزرگی محسوب می‌شود» اضافه کرد: «افرادی خودشان را از نزدیکان امام راحل می‌دانند لیکن برخلاف مشی امام سخن می‌گویند.»
پیش از این در شام‌گاه شنبه نیز، احمد خاتمی، عضو تندروی مجلس خبرگان رهبری، در یک سخنرانی در شهر یزد گفته بود: «امروز می‌گویند مرگ بر آمریکا نگویید، فردا می‌آیند و می‌گویند مرگ بر ضد ولایت فقیه نگویید، خواسته آن‌ها در روز بعد این است که به‌ غیر از برقراری رابطه با آمریکا مشکلات ما حل نمی‌شود و روز بعد هم می‌گویند که ما تمام کار‌ها که در این ۳۵ سال انقلاب کردیم اشتباه بوده است.»
هم‌چنین، امروز دوشنبه، احمد توکلی، عضو “اصول‌گرای” مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفت که سخنان هاشمی رفسنجانی «بیش‌تر از آن‌که موجب وحدت ملی شود، تعارضات را افزایش داده و باعث ایجاد تردید در جامعه می‌شود».
او ضمن غیرمستند خواندن این اظهارات، بیان این‌گونه سخنان در آستانه‌ی مذاکرات ژنو در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای را نشان‌دهنده «موضع ضعف» خواند که «قدرت چانه‌زنی» دولت را کاهش می‌دهد.
پیش از این نیز تعداد دیگری از اعضای مجلس و نیز علی سعیدی، نماینده‌ی رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نقل قول هاشمی رفسنجانی از آیت‌الله خمینی را «غیرمستند» و «بی‌اعتبار» خوانده بودند.
اشاره‌ی این افراد به آن بخش از وصیت‌نامه‌‌ی رهبر پیشین جمهوری اسلامی است که در آن تاکید کرده که نقل‌قول‌های منتسب به وی تنها زمانی سندیت دارد که از آن‌ها «صوت، یا تصویر و یا دست‌خطی که مورد تایید کارشناسان است، وجود داشته باشد».
با این وجود، مهم‌ترین تصمیم بعد از مرگ آیت‌الله خمینی، یعنی انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان جانشین وی، با استناد به سخنانی از هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان صورت گرفت که هیچ سند مکتوب یا صوتی و تصویری در تایید این سخنان از سوی آیت‌الله خمینی وجود نداشت.