Cannes-Final
تقاطع: شصت‌و‌ششمین جشنواره‌ی فیلم کن که از روز چهارشنبه‌ (۲۵ اردیبهشت-۱۵ می) در شهر بندری کن در جنوب فرانسه آغاز شده بود، شامگاه یکشنبه (۲۶می-۵ خرداد) با معرفی برندگان بخش اصلی، به کار خود پایان داد و طی آن، فیلم «زندگی آدل» (محصول فرانسه) با عنوان انگلیسی «آبی، گرم‌ترین رنگ است» جایزه‌ی “نخل طلا”ی این جشواره را از آن خود کرد.
فیلم سه ساعته‌ی “زندگی آدل”، داستان زندگی دختر نوجوانی را روایت می‌کند که ابتدا از نظر جنسی به مردان تمایل دارد، اما پس از آنکه با دختری به نام “اما” آشنا می‌شود، به او دل می‌بازد. هرچند که به تدریج میان آدل و اما فاصله می‌افتد. کارگردانی این فیلم را عبدالطیف کشیش، کارگردان تونسی، بر عهده داشت.
پیش از این برخی رسانه‌ها از بخت بالای فیلم “گذشته”، تازه‌ترین ساخته‌ی اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی، برای کسب جایزه‌ی “نخل طلا”ی کن خبر داده بودند. با این وجود،  برنیس بژو، بازیگر سرشناس فرانسوی این فیلم که سابقه‌ی نامزدی جوایز اسکار و گلدن گلوب را به خاطر بازی در فیلم هنرپیشه (Artist) در کارنامه‌ی خود دارد، موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن امسال جشنواره‌ی کن را به دست آورد.
وریس درن بازیگر فیلم نبراسکا ساخته السکاندر پاین نیز، برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن امسال شد.
جایزه ویژه هیات داوران به «هیروکازو کوریدا» برای فیلم «پسر، مانند پدر» رسید و جایزه بزرگ هیات داوران هم به فیلم «درون لوین دیویس» ساخته جوئل و اتان کوهن تعلق گرفت.
امسال، در بخش رقابت اصلی جشنواره کن، آثاری از کارگردانان سرشناس سینمای جهان هم‌چون رومن پولانسکی، استیون سودربرگ، برادران کوهن و جیم جارموش حضور داشتند.
از نکات قابل توجه برای ایرانیان در جشنواره‌ی امسال، دعوت برنیس بژو از اصغر فرهادی برای قرار گرفتن در کنارش پس از دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر زن بود. تصاویر مربوط به شب پایانی کن و مراسم اهدای جوایز را در ادامه ببینید.