Openly-Gay-Imam-Daayiee-Abdullah
تقاطع: با وجود آن‌که ازدواج هم‌جنس‌گراها در ایالت‌های بیشتری از آمریکا قانونی شده است، اما هنوز هستند گروه‌های اجتماعی که صحبت درباره‌ی این موضوع آن‌ها را خشمگین می‌کند. از جمله‌ی این گروه‌ها می‌توان به مسلمانان اشاره کرد.
حال روزنامه‌ی آمریکایی واشنگتن پست، داستان «امام» مسجدی در واشنگتن را روایت می‌کند که به دنبال ایجاد تغییر در این طرز تفکر در جامعه‌ی مسلمانان است. این «امام غیرعادی»، به عنوان یک قهرمان در اجتماع محلی «گی‌»های مسلمان شناخته می‌شود.
امام دعایی عبدالله، یک آشکارا هم‌جنس‌گرای آفریقایی‌تبار است که خیلی بی سر و صدا به اسلام گروید و حالا به زوج‌های هم‌جنس‌گرای مسلمان کمک می‌کند تا بدون فهمیدن خانواده‌های‌شان با یکدیگر ازدواج کنند. او اخیرا برگزاری یک مراسم ازدواج حساسیت‌برانگیز میان یک هم‌جنس‌گرای مسلمان با شریک زندگی‌اش را که عضو فرقه کویکر (Quaker) بود بر عهده داشت.
ام.کیو، پارتنر مسلمان این ازدواج می‌گوید: «ما مجبور شدیم از همه‌ی مهمان‌ها بخواهیم که هیچ خبری از مراسم در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و اینستاگرام ندهند. اگر این اتفاق می‌افتاد ممکن بود بستگان ما کشته شوند و یا خانه‌های‌شان را خراب کنند.»
فیصل الام، یک فعال مسلمان که پیش از این در واشنگتن زندگی می‌کرد نیز به واشنگتن پست گفته است: «اقدامات دعایی عبدالله برای ماهایی که در تلاش برای آشتی دادن ایمان‌ و تمایلات جنسی‌مان هستیم، فوق‌العاده مفید بوده است.»
اما با وجود این تعداد از حامیان، دعایی عبدالله، مخالفان زیادی نیز دارد. او می‌گوید: «تعدادی از امامان محلی از سلام کردن به من خودداری می‌کنند. هم‌چنین در فروم‌های اینترنتی نیز خشمی قوی علیه من وجود دارد.» او در عین حال که فردی «ناقص و منحرف» خوانده می‌شود، به عنوان مروج نظریاتی شناخته می‌گردد که در اسلام آشکارا ممنوع و حرام است.
دیدگاه اصلی در اسلام بر این پایه استوار است که رابطه‌ی جنسی تنها باید میان زن و مردی که با هم ازدواج کرده‌اند برقرار شود و جایی برای زوجی از یک جنس در این رابطه وجود ندارد.
جوهری عبدالمالک، عضو کمیته اجرایی «شورای سازمان‌های مسلمان» در واشنگتن می‌گوید که با تفسیر دعایی عبدالله از قرآن مخالف است. با این حال او اضافه می‌کند که هر اجتماعی نیاز به «رهبری معنوی» دارد و از این جهت خودش به عبدالله توصیه کرده تا «به کسانی که از او پیروی می‌کنند، توجه کند».
در این میان مشکلی وجود دارد که چندان کوچک نیست. آن‌طور که عروج ارشد عضو «اتحاد مسلمانان برای تنوع جنسی و جنسیتی» می‌گوید بسیاری از پیروان عبدالله ایمان‌شان را از دست داده‌اند. با این وجود او تاکید می‌کند: «عبدالله برای ما یکی است. هیچ‌کس به جز او در آمریکا نیست که کاری را که او برای‌مان می‌کند، انجام بدهد.»
آرش نراقی، نواندیش دینی و استادیار دین و فلسفه، در کالج موراوین (Moravian College) پنسیلوانیا در آمریکا که تا کنون در مقالات متعددی به دفاع از حقوق هم‌جنس‌گرایان در اسلام پرداخته، به تقاطع می‌گوید: «از نظر من ازدواج همجنس‌گرایان علی‌الاصول امکان‌پذیر است. اما فاصله این امکان نظری تا تحقق عملی آن بسیار زیاد به نظر می‌رسد. به بیان دیگر به نظرم از حیث نظری تحت شرایط خاص راه‌هایی حتی در نظام حقوقی سنتی ما وجود دارد که این باب را بگشاید. اما پذیرش این حکم در چارچوب نظام حقوقی و زیست جاری مسلمانان بیشتر با موانع فرهنگی و اجتماعی روبرو است.»
آقای نراقی با اشاره به اهمیت مکانیسم‌های اجرای این حکم می‌افزاید: «بدون در نظر داشتن این مکانیسم‌ها البته ادعای من با ذهنیت جاری و غالب در میان مسلمانان بسیار بیگانه به نظر خواهد آمد.»