Gas-Poisoning-Marivan-Iran-High-School
تقاطع: ۳۶ دانش‌آموز دختر دبیرستانی در شهرستان مریوان در استان کردستان به علت نشت گاز مونواکسید کربن در فضای مدرسه، مسموم و به بیمارستان منتقل شدند. تمامی این دانش‌آموزان بعد از ساعاتی مداوا از بیمارستان مرخص شده‌اند.
عبدالحمید فرجی، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان مریوان روز یکشنبه (۱۷ آذر-۸ دسامبر) به خبرگزاری “ایسنا” گفت که ۳۶ دانش آموز سه کلاس درس در یک طبقه از دبیرستان نمونه دولتی دخترانه شایستگان این شهرستان به دلیل «نشت گاز منوکسید کربن از طریق کانال و داکت خروجی موتورخانه شوفاژ» مسموم شدند.
به گفته آقای فرجی، از میان این دانش‌آموزان، ۲۸ نفر بعد از مداوای سرپایی و ۸ نفر دیگر نیز پس از حدود سه چهار ساعت از بیمارستان مرخص شدند.
وی از تعطیلی موقت این دبیرستان برای رفع مشکل ایجادشده در سیستم گرمایشی آن خبر داد و خاطرنشان کرد که گروهی از «متخصصان و کار‌شناسان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس»، «تمامی مدارس این شهرستان را از لحاظ ایمنی و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه مورد بازرسی قرار داده‌اند».
مدیرکل آموزش و پرورش مریوان در عین حال به وب‌سایت محلی “کردپرس” گفت که چون در این روز «مشغول تعویض دودکش‌ها» بوده‌اند، کلاس دانش‌آموزان مسموم‌شده تعطیل شد تا «استراحت بیشتری داشته باشند». او افزود: «هیچ مشکلی در مدرسه و برای خود دانش‌آموزان وجود ندارد و فردا همگی در سر کلاس‌های‌شان حاضر می‌شوند.»
 گفتنی است به دلیل تجهیز نامناسب و فرسوده سیستم‌های گرمایشی شماری از مدارس ایران، در سال‌های اخیر و با آغاز فصل سرما هم‌واره نگرانی از وقوع حوادث مشابه در این مدارس شدت می‌گیرد.
در یکی از آخرین موارد، ۵ آذرماه امسال، ۲۷ دانش آموز در مدرسه ابتدایی “شاهد امام‌علی” در منطقه محلاتی تهران به دلیل نشت منواکسید کربن دچار گاز گرفتگی شدند. ماموران اورژانس علت این حادثه را نقص در سیستم گازرسانی اعلام کردند.
آذرماه سال گذشته نیز ۱۷ نفر از دانش‌آموزان یک مدرسه راهنمایی دخترانه در شهرستان خوی در حالی که در کلاس حضور داشتند، به دلیل نشت گاز از مسیر انتقال دودکش موتورخانه مدرسه مسموم و روانه بیمارستان شدند.
مرتضی رییسی، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور شهریورماه گذشته در گفتگو با “ایسنا” با اعلام اینکه یک سوم کلاس‌های مدارس کشور با «بخاری نفتی کاربراتوری» و «گازی» گرم می‌شوند، هشدار داد که «خطر بزرگی» دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.
به گفته وی، استفاده از بخاری‌های گازی نه تنها در کلاس‌های درس بلکه در اماکن عمومی نیز ممنوع است.