lördag 27 december 2014

وزیر اقتصاد ایران: نگران افزایش قیمت ارز نیستیم

وزیر اقتصاد ایران: نگران افزایش قیمت ارز نیستیم

  • 6 ساعت پیش
در حالی که قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران در حال افزایش است، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد گفته که "نگرانی از بابت افزایش نرخ ارز نداریم و دیگر شاهد جهش قیمت ارز مشابه آنچه قبلا رخ داده، نخواهیم بود."
آقای طیب نیا گفته که افزایش قیمت ارز "قابل ملاحظه" نیست و در حال حاضر شرایط کشور مناسب است و بانک مرکزی توان لازم را برای مدیریت بازار ارز را دارد.
به گفته وزیر اقتصاد "آنچه در گذشته در بازار ارز تاثیر داشت حجم قابل ملاحظه نقدینگی طی چند سال قبل بوده و پتانسیل قیمت ارز روی هم انباشه و به یک‌باره آزاد شد؛ در شرایط فعلی نگران افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز نیستیم اما ممکن است نوسانات محدودی مانند سایر بازارها در بازار ارز هم رخ دهد."
قیمت ارز در ایران در یک دوره تقریبا ده ساله ثابت نگهداشته شد و از دو سال پیش بعد از بحران ارزی قیمت هر دلار آمریکا تقریبا سه برابر شد و به مرز ۴۰۰۰ تومان رسید. بعد از آن دولت سعی کرد تا قیمت دلار دولتی را نیز که حدود ۱۲۰۰ تومان بود به قیمت های بازار نزدیک کند و اکنون بانک مرکزی هر دلار را حدود ۲۷۰۰ تومان می فروشد.

قیمت انواع ارز در بازار آزاد ایران (به تومان)

انواع ارزاول آذر۲۷ آذر۶ دی
دلار۳۲۴۷۳۵۱۵۳۵۵۰
یورو۴۰۶۵۴۴۰۰۴۳۵۵
پوند۵۰۹۸۵۵۰۰۵۵۳۰
اما قیمت دلار در بازار آزاد با قیمت دلار دولتی فاصله دارد و شکاف قیمتی دلار دولتی و آزاد هر روز بیشتر می شود. گزارشها نشان می دهد که امروز شنبه ششم دی ماه هر دلار آمریکا به قیمت ۳۵۵۰ تومان، هر یورو پول واحد اروپایی ۴۳۵۵ تومان و هر پوند بریتانیا به قیمت ۵۵۳۰ تومان در بازار تهران خرید و فروش شده است.
این در حالی است که در ده روز گذشته دلار و یورو حدود ۳۰ تا ۳۵ تومان تومان گرانتر شده اند ولی قیمت یورو ۴۵ تومان ارزانتر شده است.
گزارشها نشان می دهد که از یک ماه پیش به طور مداوم قیمت انواع ارز در بازار رو به افزایش بوده است و قیمت دلار و یورو نزدیک به ۳۰۰ تومان و قیمت پوند نزدیک به ۳۸۰ تومان بیشتر شده است.

رشد قیمت ارز

قیمت انواع ارز به خصوص بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس شتاب بیشتری گفت چون دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت هر دلار را ۲۸۵۰ تومان در نظر گرفته است که ۲۰۰ تومان از نرخ دلار در بودجه امسال بیشتر است.
قیمت ارز در بازار آزاد در یک ماه گذشته رشد چشمگیری داشته است
به غیر از این، دولت قیمت هر بشکه نفت در بودجه را ۷۲ دلار در نظر گرفته است در حالی که قیمت نفت در بازارهای جهانی به مرز ۶۰ دلار رسیده است و برخی کارشناسان می گویند که مجلس باید قیمت دلار را در بودجه کاهش دهد.
با کاهش قیمت نفت، دولت با مشکل کمبود درآمد مواجه می شود و برخی می گویند که یکی از راههای تامین درآمدهای دولت، افزایش قیمت دلار در بودجه است. اما این روش تامین منابع درآمدی می تواند آتش تورم را شعله ورتر کند که دولت حسن روحانی در تلاش برای کنترل آن است.
گزارشها نشان می دهد که تورم از بالای ۴۰ درصد به کمتر از ۱۷ درصد رسیده است و دولت می گوید که درصدد است تا در سال آینده خورشیدی، تورم را تک رقمی کند.
آقای طیب نیا می گوید "با قیمت هایی که در حال حاضر نفت دارد، به راحتی می‌توانیم بودجه ۹۴ را مدیریت کنیم و مشکلی ندارد. لایحه بودجه این قابلیت را دارد که در شرایط کنونی کشور را اداره کند."
غیر از کاهش شدید قیمت نفت که اقتصاد ایران به شدت به درآمدهای آن وابسته است، محدودیت‌های ناشی از نقل و انتقال پول هم مشکل اقتصاد ایران را دو چندان کرده است.
ایران به دلیل تحریم های بین‌المللی نمی‌تواند پول فروش نفتش را از مشتریان خود بگیرد و این نگرانی وجود دارد که با ادامه وضع موجود، میزان عرضه ارزهای خارجی از میزان تقاضا بیشتر شود. یعنی دولت نتواند به اندازه کافی ارز در بازار توزیع کند و همین نگرانی باعث شده تا رشد قیمت انواع ارز در بازار ادامه پیدا کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar