Pastor-Temerz-Arrested-in-Iran
تقاطع: یکی از رهبران کلیسای آشوری در تهران در آستانه‌ی سال نوی مسیحی بازداشت شده است. هم‌زمان یک وب‌سایت حقوق بشری از دستگیری ۹ نفر از نوکیشان مسیحی در یک کلیسای خانگی در رودهن خبر داده است.
به نوشته منابع نزدیک به مسیحیان در ایران، ماموران امنیتی ساعت ۵ عصر روز جمعه (۵ دی-۲۶ دسامبر) وارد منزل “کشیش ویکتور بت تمرز”، شدند و بعد از تفتیش ۸ ساعته‌ی منزل و ضبط برخی وسایل شخصی از جمله‌ کامپیوتر او، وی را به همراه دو تن از دوستانش به زندان اوین منتقل کردند.
منصور برجی، سخن‌گوی “کلیساهای ایرانی هم‌گام” نیز با تایید خبر بازداشت کشیش “بت تمرز” به رادیوفردا گفت که وی “رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی مرکز”در شهرآرای تهران بود که به دلیل “برگزاری مراسم کلیسایی به زبان فارسی” بارها تحت فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت تا این‌که پنج سال قبل در ماه مارس ۲۰۰۹ به دلیل عدم لغو این جلسات از کار برکنار شد.
آقای برجی از بازداشت مسیحیان در ایران هم‌زمان با کریسمس و سال نوی میلادی به عنوان “روالی معمول طی سالیان اخیر” یاد کرد و افزود که «گرایش ایرانیان به شرکت در مراسم‌های جشن میلاد مسیح یکی از دلایل حساسیت مسوولان امنیتی به این مناسبت خاص مسیحی است».
در خبری مرتبط، آن‌گونه که “کمیته گزارشگران حقوق بشر” خبر داده، ماموران امنیتی در سال‌روز میلاد مسیح (جمعه ۶ دی-۲۵ دسامبر) با یورش به یک کلیسای خانگی در رودهن در شرق استان تهران، نه نفر از نوکیشان مسیحی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.
تازه‌ترین موارد بازداشت مسیحیان ایران در حالی است که در حال حاضر بیش از ۵۰ مسیحی پروتستان در زندان‌های مختلف ایران در بازداشت به سر می‌برند.
در آخرین موارد این بازداشت‌ها، روز ۹ آذرماه، دو شهروند مسیحی به نام‌های شهرام دینارویی و محمدرضا واحدی در هنگام اجرای خیابانی یک سرود دینی در “پارک خلیج فارس” در فولادشهر اصفهان دستگیر شدند.
در اواخر آبان‌ماه نیز ابراهیم حسین‌زاده، خادم ۳۲ سالهٔ یک کلیسای خانگی در شیراز، توسط ماموران اطلاعات این شهر در منزل شخصی‌اش بازداشت شد.
در میانه‌های شهریورماه نیز منابع حقوق بشری از بازداشت پنج نوکیش مسیحی به نامهای حمیدرضا برهانی، زینب اکبری، ملوک روحانی، سپیده مرشدی و محمد تسلیمی در شهر اصفهان خبر داده بودند.
در آخرین گزارش موسسه “درهای باز” مستقر در فرانفکورت که آزار و اذیت و فشار بر مسیحیان در کشورهای مختلف را رصد می‌کند، ایران یکی از ده کشوری اعلام شده بود که با مسیحیان «به طور سیستماتیک بدرفتاری می‌کنند».