tisdag 30 december 2014

خلاف‌گویی‌های فرمانده بسیج در مخالفت با بازگشایی سفارت بریتانیا

خلاف‌گویی‌های فرمانده بسیج در مخالفت با بازگشایی سفارت بریتانیا

فرمانده بسیج مدعی است انگلیسی‌ها با آموزش "آقازاده‌هایی که به این کشور رفت و آمد داشتند" قصد راه‌انداختن جنگ داخلی در ایران را داشته‌اند. این سخنان در همایش "نقش دولت انگلیس در فتنه ۸۸" بیان شد.
Bildergalerie Iran KW 33
در حالی که تهران و لندن بر سر برقراری مجدد روابط دیپلماتیک در سطح سفیر مذاکره می‌کنند فرمانده بسیج ادعا می‌کند: «یکی از دلایلی که ایران برخلاف کشورهای همسایه آرام است و درگیر جنگ نیست، فعال نبودن سفارت‌های انگلیس و آمریکا در کشورمان است.»

محمدرضا نقدی با اشاره به آنچه "کینه همیشگی انگلیسی‌ها نسبت به مسلمانان و به ویژه مسلمانان ایرانی" خوانده درباره علت آن گفت: «در مقاطع مختلف، ایرانی‌ها توانسته‌اند به آنها ضربات شدیدی وارد کنند و تغییر ابرقدرت جهان از انگلیس به آمریکا یکی از دلایل مهم آن است.»

او در این بخش، همچنان که در سراسر سخنرانی خود برخی واقعیت‌های تاریخی را تحریف می‌کند، درباره وقایع معاصر خلاف می‌گوید و بدون ارائه سند به بسیاری تهمت می‌زند.

بیشتر بخوانید: حسن روحانی و دیوید کامرون با یکدیگر ملاقات کردند

«ضربات شدید مسلمانان ایران»

کم‌رنگ شدن نقش امپراتوری بریتانیا در صحنه بین‌المللی و ظهور ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا و شوروی سابق علت‌های متفاوتی دارد و نقش "ضربات شدید مسلمانان ایرانی" در این روند اگر هیچ نباشد بسیار ناچیز است.

یکی از مهمترین چالش‌های معاصر میان ایران و بریتانیا بر سر ملی شدن صنعت نفت در دوره نخست‌وزیری محمد مصدق رخ داد که از همراهی و پشتیبانی روحانیان و اسلام‌گرایان چنان که باید برخوردار نبود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، فرمانده بسیج سخنران اصلی همایش "نقش دولت انگلیس در فتنه ۸۸" بود که روز سه‌شنبه نهم دی‌ماه برگزار شد. "فتنه" اصطلاحی است که حامیان حکومت برای جنبش اعتراضی سال ۸۸ به کار می‌برند.

نقدی درباره معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم گفت: «فتنه‌گران به نام عدالت، دموکراسی و رای مردم، با شاه عربستان پیمان‌هایی برقرار کردند.»

از سال ۸۸ به این سو بارها مقام‌های مسئول و غیرمسئول جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که رهبران اصلاح‌طلبان میلیون‌ها دلار از پادشاه عربستان گرفته‌اند اما در تمام این سال‌ها هیچ‌کس به این اتهام محاکمه و محکوم نشده است.

بیشتر بخوانید: نقش خامنه‌ای در «کودتای انتخاباتی» به روایت ویکی‌لیکس

اعتراف به شکاف عمیق در کشور

نقدی با اعتراف به این که حوادث سال ۸۸ "شکاف عمیقی در کشور ایجاد کرد" گفت: «صبر، حکمت و اعجاز رهبری و اخلاص مردم و حضور گسترده آنان در یوم‌الله ۹ دی مانع رسیدن دشمنان به اهدافشان شد.»

حامیان حکومت ادعا می‌کنند در نهم دی‌ماه سال ۸۸ میلیون‌ها نفر در مخالفت با معترضان به خیابان آدمند و حمایت خود را از رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و حکومت اعلام کردند.

این روز "روز بصیرت و میثاق امت با ولایت" خوانده می‌شود و به مناسبت آن هر سال برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود. منتقدان می‌گویند با تمام تلاش حکومت، شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات نهم دی‌ماه ۸۸ قابل قیاس با تظاهرات میلیونی معترضان نبود.

فرمانده بسیج انگلیس را از حامیان اصلی حکومت عراق در دوران جنگ با ایران می‌خواند و می‌افزاید، انگلیسی‌ها پس از جنگ نیز "پرونده تهاجم فرهنگی را باز کردند و سلمان رشدی را به عنوان پیشقراول این تهاجم به میدان فرستادند".

بیشتر بخوانید: سلمان رشدی؛ ربع قرن زندگی پس از فتوای قتل

جایزه خامنه‌ای به مترجم "پیشقراول تهاجم"

سلمان رشدی و آثارش از سال‌های آغاز جنگ در ایران بسیار مشهور و محبوب بود و مهدی سحابی مترجم دو رمان "بچه‌های نیمه شب" و "شرم" در سال ۶۴ جایزه بهترین ترجمه سال را از دست رئیس جمهور وقت، علی خامنه‌ای گرفته بود.

سردار نقدی همچنین ادعا کرده است: «انگلیسی‌ها در فتنه ۸۸ از تمامی ابزار خود استفاده کردند و براساس اعتراف کارمندان سفارت انگلیس، نشست‌های مستمر با موضوع انتخابات برگزار می‌شد و دو انگلیسی به دفتر یکی از نامزدهای انتخابات رفت و آمد داشتند.»

نقدی ظاهرا با در نظر داشتن مهدی هاشمی، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت که مدتی در انگلیس بوده گفت: «انگلیسی‌ها به آموزش آقازاده‌هایی که به این کشور رفت و آمد داشتند پرداخته و بر این اساس باید درمورد فهرست آقازاده‌ها و سفرهای آنان به لندن بررسی شود.»

بریتانیا پس از حمله عده‌ای بسیجی به دفتر نمایندگی این کشور در تهران (در آذرماه ۱۳۹۰) دیپلمات‌های خود را از ایران فراخواند و دیپلمات‌های ایرانی را از لندن اخراج کرد.

فرمانده بسیج در حالی بر ضرورت بسته ماندن سفارت بریتانیا در تهران تاکید می‌کند که رهبر جمهوری اسلامی هجوم معترضان به داخل سفارت را تندروی خوانده و با آن مخالفت کرده است.

DW.DE

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar