torsdag 9 mars 2017

'اینکه به من بگویید چاقم، مرا لاغر نمی‌کند'

'اینکه به من بگویید چاقم، مرا لاغر نمی‌کند'

  • 8 مارس 2017 - 18 اسفند 1395
جنیفر گدسبای
Image captionجنیفر وقتی اضافه وزن داشت
روزگاری بود که فکر قدم گذاشتن به یک سالن ورزشی به حدی برای جنیفر گدسبای ترسناک بود که او از وحشت خشکش می‌زد.
ورزش کردن وقتی اضافه وزن دارید، می‌تواند تجربه‌ای وحشتناک باشد. مخصوصا وقتی عده‌ای سعی می کنند شما را از اضافه وزنی که دارید، شرمسار کنند با این امید که شاید باعث شوند شما بیشتر برای کاستن از وزن خود تلاش کنید.
این هفته در بریتانیا گزارشی جدیدی منتشر شد که بر اساس آن، افرادی که احساس می‌کنند به دلیل اضافه وزن، مورد تبعیض و هدف حمله کلامی قرار می‌گیرند، احتمال خیلی کمی دارد که به سراغ ورزش کردن بروند.
جنیفر که ۳۲ سال دارد، می‌گوید که در گذشته بارها به دلیل اضافه وزن خود، هدف انتقاد قرار گرفته است و تداوم این وضعیت باعث شد که او اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و دیگر به سالن ورزشی نرود.
"ترجیح می‌دادم که لخت در حضور جمع آواز بخوانم تا این که به سالن ورزشی قدم بگذارم!"
"وحشت داشتم. قانع شده بودم که در سالن ورزشی مثل دختر چاقی خواهم بود که در ردیف آخر کلاس می‌نشیند و چیزی بارش نیست. فکر می‌کردم که آنجا هر کاری بکنم، آدم‌ها مسخره‌ام می‌کنند."
"از دیگران انتظار دارید که شما را تشویق و دلگرم کنند نه این که مشکل را بزرگتر جلوه دهند. شما خودتان می‌دانید که اضافه وزن دارید و دیگر لازم نیست بقیه با صدای بلند این موضوع را مطرح کنند."
جنیفر عضو یک دوره ویژه برای کاهش وزن شد. او می‌گوید که همیشه هیکل بزرگی داشته و در اوایل دوره بیست سالگی نمی‌توانسته شلوارش را که سایز ۲۴ بود، بالا بکشد.
او می‌خواست این وضعیت را تغییر دهد، ولی جرات نداشت که به سالن‌های ورزشی عمومی برود. در عوض، یک رژیم غذایی سالم در پیش گرفت و شروع به پیاده‍‌ روی کرد. به‌تدریج وزن او رو به کاهش گذاشت.
جنیفر الان کسب و کار خودش را در زمینه تناسب اندام دارد
Image captionجنیفر الان کسب‌وکار خودش را در زمینه تناسب اندام دارد
"یک روز از کنار یک سالن ورزشی رد می‌شدم و دیدم که خالی است، برای همین داخل شدم. هنوز وحشت داشتم، ولی خودم را مجبور کردم که وارد سالن شوم."
او با یک مربی شخصی شروع به تمرین کرد و از آن موقع، دیگر به وضعیت قبل برنگشت. او خودش می‌گوید که الان لباس‌هایش سایز ۱۰ است و به تمرین در سالن‌های ورزشی عادت کرده است.
او الان خودش یک مربی ورزش شخصی است و به افراد دیگر کمک می‌کند تا به ترس خود از سالن‌های ورزشی غلبه کنند.
"برای سالم و تندرست بودن، لازم نیست حتما لاغر باشید. موضوع اصلی این است که افراد را تشویق کنید تا خود را باور داشته باشند و مهم‌تر از هرچیز، بدون توجه به شکل و اندازه خود، از تمرین ورزشی لذت ببرند."

برخورد مثبت

دکتر سارا جکسون از دانشگاه یوسی‌ال در لندن، پژوهشی درباره ارتباط بین ورزش کردن و "انگ‌زنی" انجام داده است.
او می‌گوید که برای انجام این پژوهش با بیش از پنج هزار و ۴۰۰ زن و مرد میانسال گفت‌وگو شده است: "در مواردی مثل کارزار برای توقف استعمال دخانیات، هشدار دادن به آدم‌ها، اگر همراه با اشاراتی به ضررهای سیگار کشیدن باشد، ممکن است روی یک فرد تاثیر بگذارد. اما همین روش، برای ترغیب یک نفر به کاهش وزن موثر نیست."
هم‌اکنون در بریتانیا کارزاری با عنوان "این دختر می‌تواند" به راه افتاده است که سعی دارد فرهنگ بزرگداشت زنان با هر شکل و هیکل و اندازه را در جامعه جا بیندازد. در آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی این کارزار، زنان و دختران با هیکل‌های طبیعی و تن‌های خیس از عرق مشغول ورزش هستند.
یک سخنگوی این کارزار می‌گوید: "خیلی از زن‌ها نگران هستند که دیگران درباره آنها چه قضاوتی می‌کنند، ولی یک پژوهش نشان داده است که وقتی شروع به ورزش می‌کنید، این ترس‌ها کاهش می‌یابد."
"فراهم کردن فضایی گرم و پذیرا هم یک مسئله کلیدی است و واقعا مهم است که بخش ورزش همچنان در پی یافتن راه‌هایی برای ارتباط برقرار کردن با کسانی باشد که فکر می‌کنند برای ورزش و فعالیت فیزیکی ساخته نشده‌اند."
ورزش انگلستانحق نشر عکسورزش انگلستان
جنیفر گدسبای هم همین نظر را دارد: "در خیلی از آگهی‌های سالن‌های ورزشی، افرادی با هیکل‌های ورزیده و آماده دیده می‌شوند. چنین تصویری می‌تواند خیلی‌ها را از ورزش کردن منصرف کند."
البته برخی آگهی‌های تبلیغاتی در بریتانیا کاملا منفی‌ بوده‌اند. از جمله یک موسسه ارائه خدمات ورزشی در یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی خود نوشته بود: "از این که چاق و زشت هستید، خسته شده‌اید؟ ... (با شرکت در کلاس های ورزشی ما) فقط زشت بمانید."
در یک آگهی دیگر، یک آدم فضایی به همراه بشقاب پرنده‌ای در حال فرود دیده می‌شود و در آن آمده است: "آنها در راهند ... و وقتی برسند، اول چاق‌ها را می‌گیرند."
این آگهی‌ها انتقادهای شدیدی را در پی داشت.
Fit4Less
Image captionطراحان این آگهی می‌خواستند تبلیغ خود را با شوخی و کنایه همراه کنند، ولی نتیجه کار منفی بود و انتقادات زیادی را در پی داشت

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar