söndag 12 mars 2017

'زن ایرانی؛ نگاهی از برون و درون' به روایت ۶۴ عکس

'زن ایرانی؛ نگاهی از برون و درون' به روایت ۶۴ عکس

  • 11 مارس 2017 - 21 اسفند 1395
پنج زن یک آتلیه عکاسی را در ایران اداره می‌کردند. بیشتر مشتریان، زنانی بودند که به مناسبت‌های مختلف به آتلیه می‌رفتند؛ عروسی، تولد، سالگرد ازدواج. اما از فاصله در ورودی آتلیه تا لنز دوربین، ناگهان همه‌چیز رنگی دیگر می‌شد. عکس‌ها تصویر واقعی این زنان بودند یا لحظه‌ای که وارد آتلیه می‌شدند؟
غزل صدر، عکاس ایرانی مقیم اتریش، مدیر آن آتلیه در ایران بود. او می‌گوید ایده برگزاری نمایشگاهی از زندگی زنان ایرانی از همان آتلیه شکل گرفت.
"مقابل لنز دوربین یک‌باره همه چیز تغییر می‌کرد. گاهی نمی‌شد تصویر کرد این همان شخصی است که لحظه‌ای پیش وارد آتلیه شده. حتی رفتارها هم عوض می‌شد."
نمایشگاه "زن ایرانی؛ نگاهی از برون و درون" آثار بیش از ۶۰ عکاس و هنرجوی ایرانی است که از هشتم مارس، روز جهانی زن، در شهر آیزن‌اشتات اتریش به نمایش درآمده است.
غزل صدر در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس زنان ایرانی، اندرونی بیرونیحق نشر عکسBURGENLAENDERIN / ویکتور FERTSAK
Image captionغزل صدر در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس زنان ایرانی، اندرونی بیرونی
غزل صدر دانش‌آموخته کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران است. می‌گوید همیشه دلش می‌خواست واقعیت زندگی زن معاصر ایرانی را بدون سیاه‌نمایی، بدون رنگ‌های غیرواقعی و حاشیه‌های اسیرکننده نمایش بدهد.
او در مقدمه کتابچه نمایشگاه نوشته است که حجاب، زندگی ایرانی را به دو بخش تقسیم کرد: اندرونی و بیرونی.
در نمایشگاه تعریف کرد که شیوه پوشش خود او باعث اخراجش شد و فرصت آموزگاری را از او گرفت. با این حال تقسیم جامعه به بیرون و درون همیشه "تیره" و "تلخ" نیست.
عکس زن ایرانی، اندرونی بیرونی، غزل صدرحق نشر عکسBURGENLAENDERIN / ویکتور FERTSAK
عکس: آرایه صدر
Image captionعکس: آرایه صدر
بسیاری از این عکس‌ها را عکاسان غیرحرفه‌ای به نمایشگاه فرستاده‌اند. بعضی از عکاسان حرفه‌ای برای نمایش همین عکس‌ها نتوانسته‌اند اجازه بگیرند.
نمایشگاه را انجمن عکاسان آیزن‌اشتات برگزار کرده و شش داور از جمله غزل صدر از بین صدها عکس ارسالی، ۶۴ عکس را انتخاب کرده‌اند.
نمایشگاه عکس اندرونی بیرونیحق نشر عکسBURGENLAENDERIN / ویکتور FERTSAK
عنوان: اولین راننده اتوبوس زن در تهران. عکس: سحر حبیبی رضاییحق نشر عکسBURGENLAENDERIN / ویکتور FERTSAK
Image captionعنوان: اولین راننده اتوبوس زن در تهران. عکس: سحر حبیبی رضایی
عکس‌های نمایشگاه به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم شده است. عکس‌هایی از زندگی شخصی و خلوت زنان در درون چهاردیواری و عکس‌هایی از حضور آنان در جامعه در جایگاه جراح برجسته، مدیر مدرسه، اولین راننده اتوبوس و ....
هداف پفلاگنر، رییس انجمن عکاسان آیزن‌اشتات در مراسم گشایش نمایشگاه گفت از پیگیری ایده خوشحال است و دوست دارد آن را به شکل پروژه بلندمدت اجرا کند.
ایده برگزارکنندگان نمایشگاه این است که هر سال با یک موضوع سراغ جامعه زنان ایران بروند. خانم صدر پیگیر این ایده است که زنان دهه شصت ایران موضوع بعدی نمایشگاهش باشد.
عکس زن ایرانی، اندرونی بیرونیحق نشر عکسخبرگزاری فرانسه
عکس زن ایرانی، اندرونی بیرونی، غزل صدرحق نشر عکسBURGENLAENDERIN / ویکتور FERTSAK
از نگاه غزل صدر، "آدم‌ها آن چیزی به نظر نمی‌رسند که در خانه‌هایشان هستند. حجاب، مناسبات اجتماعی و فردی را در جامعه ایران تغییر داده است."
"احتمالا این دوگانگی به حجاب محدود نمانده و به تمام زوایای زندگی ما نفوذ کرده است." تعبیر او این است: "نوعی از رفتارهای دوگانه، بلاتکلیفی و بی‌صراحتی به ما تحمیل شده است."
این نمایشگاه عکس بیش از یک ماه در قصر استهتزی برقرار است و بعد از آن به گالری عکس شهر منتقل می‌شود.
عکس بهزاد سلطان‌محمدی
Image captionعکس بهزاد سلطان‌محمدی
عکس: بهار اصلانی
Image captionعکس: بهار اصلانی
عکس: فائقه کردستانی
Image captionعکس: فائقه کردستانی

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar