onsdag 8 mars 2017

نگاهی به مصائب و مشکلات زنان افغان در روز جهانی زن

نگاهی به مصائب و مشکلات زنان افغان در روز جهانی زن

به رغم اینکه که هشتم مارس روز جهانی زن در سراسر جهان با جشن و رویدادهای مختلف گرامی داشته می شود، زنان افغان همچنان در تلاش برای امرار معاش خود و خانواده هایشان با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می کنند.
afghanistan_
به گزارش «محبت نیوز» ۸ ام مارچ روزجهانی زن درافغانستان سپری می شود که روز به روز بر مشکلات زنان افزوده می شود و زندگی زنان افغان را در نقاط مختلف کشور با چالش های جدی مواجه می سازد.
آنچه باعث نگرانی زنان افغان شده ودید آنان را نسبت به زندگی شان ناباورانه ساخته است انواع خشونت برزنان است که از کانون خانواده نشات کرده و در جامعه شیوع یافته است. همچنین فعالان حقوق بشر و مدافعین حقوق زنان مشکلات سد راه بانوان وعوامل بازدارنده خشونت درافغانستان را دربخش های مختلف تقسیم بندی می کنند.
پایین بودن ظرفیت های تحصیلی وکاری زنان باعث شده است که این نیم پیکره اجتماع به عنوان یکی ازمحرک های چرخه اقتصاد کشورخانه نشینی اختیار کنند وبیشتر به مثابه قشرمصرف کننده تلقی شوند. این مهم انگیزه دیگری برای تحمیل خشونت ها ونقض حقوق بشری آنان محسوب می شود.
حالا امروز هشتم مارچ روز بزرگداشت و دفاع از حقوق زنان به عبارت دیگر روز جهانی زن است که مردم بسیاری از کشورهای جهان طی رویدادهای مختلف آن را گرامی می دارند. اما به رغم جهانی بودن این روز زنان برخی کشورها از جمله افغانستان از بزرگداشت این روز محروم شده اند.
به نقل از آناتولی، زنانی که به خاطر سلطه اسلامگرایان طالبان بر کشورشان و جنگ داخلی که در این کشور جریان دارد، از ۳۵ سال گذشته از دسترسی حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شان ناکام مانده اند.
زنان افغان که در پس از پایان رژیم اسلامی طالبان در سال ۲۰۰۱ امید در دلشان جوانه زده بود، تشکیل دولت جدید نتوانست راهی برای آن ها جهت برخورداری از این حقوق هموار سازد. عرف و آداب سخت و محکم خانواده ها و طایفه ها، تبعیض و آزار جنسی در همه ادوار زندگی شان که گاه به اقدام به خودکشی آن ها می انجامد تنها چند مورد از سختی های این زنان به شمار می روند.
شیرین کارگر یک کارخانه آجرسازی در جوزجان که به خاطر ظلم اسلامگرایان طالبان در ولایت سرپل به این شهر پناه آورده است؛ به خبرنگار آناتولی در منطقه از بی تفاوتی خود نسبت به روز جهانی زن گفته و افزود: ” من دارای پنج فرزند هستم و متأسفانه همسرم در حملات طالبان در سرپل کشته شد. امروز نیز مانند سایر روز ها در کارخانه مشغول به کارم”.
او با بیان این که تاکنون کسی برای او روز جهانی زن را تبریک نگفته است، اظهار داشت: “من حتی از این که یک روز مختص زنان وجود دارد، بی خبرم. امروز ناچارباید برای تأمین نیازها پنج فرزندم به کار خود ادامه دهم. من تنها سرپناه آن ها هستم”.
افزایش شما موارد خشونت علیه زن در افغانستان
بر اساس گزارشی که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در باره خشونت علیه زنان در این کشور منتشر کرده است؛ در سال ۲۰۱۶ اقدامات خشونت آمیز علیه زنان نسبت به سال های گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.
بر این اساس، ولایت های غور و هرات بیشترین میزان را در این باره به خود اختصاص داده اند.
در این زمینه، کبری رضایی، مشاور رسانه وزارت امور زنان افغانستان در اظهاراتی به خبرنگار آناتولی گفت: ” در دوره نه ماهه سال گذشته ۴۹۰۹ مورد اقدام خشونت آمیز علیه زنان به ثبت رسید که در بین آن ها چند مورد قتل نیز وجود دارد.
وی با بیان این که میزان این اقدامات نسبت به سال های قبل افزایش یافته است، اظهار داشت:”حدود ۹۰۰ زن در سراسر افغانستان بنا به دلایل مختلفی در زندان های این کشور به سر می برند. بی توجهی مسئولین نسبت به پرونده های این افراد موجب شده است که علی رغم پایان دوران محکومیتشان، در حبس بمانند.
ظاهرن وجود نهادهای مدافع حقوق زنان نمی تواند مشکلات سد راه زنان را تا زمانیکه آنان به مراجع قانونی دسترسی نداشته باشند. اعاده کنند. تعدادی از کارشناسان نیز براین باور هستند که تا زمانیکه قانون بر مجرمین تطبیق نشود روند خشونت علیه حقوق بشر همچنان یکی از نگرانی های دولت و جوامع بین المللی باقی خواهد ماند.
زنان در افغانستان همه روزه با خشونت های فراوانی روبرو می شوند، از سوی اعضای خانواده هایشان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، آزار و اذیت می شوند، آزادی هایشان محدود می شود و حتی در مواردی در اثر خشونت به قتل می رسند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar