tisdag 28 mars 2017

کلیسای ننه مریم ارومیه از قدیمی ترین کلیساهای ایران و جهان+ویدیو

کلیسای ننه مریم ارومیه از قدیمی ترین کلیساهای ایران و جهان+ویدیو

برخی از باستان شناسان کلیسای ننه مریم ارومیه را دومین کلیسای بزرگ جهان پس از کلیسای بیت‌الحم اورشلیم می‌دانند.
مری-کلیسا-urmiah
به گزارش «محبت نیوز» کلیسای مریم (ننه مریم ) ارومیه که امروز به نام کلیسای شرق آشور نامیده می شود نه فقط قدیمی ترین کلیسای ایران است، بلکه از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان محسوب می‌گردد. طبق روایتی اولین کلیسای مشرق زمین و به روایت دیگری دومین کلیسای قدیمی جهان پس از کلیسای بیت اللحم اورشلیم است.
روایت می شود دو یا دست کم یکی از مجوسیانی که با دیدن ستاره ای از مشرق زمین به بیت لحم رفته بودند تا عیسی مسیح را پرستش کنند ، بعد از عزیمت از به بیت اللحم و آگاهی از تولد مسیح، این محل را که آتشکده بود تبدیل به کلیسا نموده اند، بنابرابن می توان این کلیسا از آثار قرون اول میلادی محسوب می گردد.
پس این کلیسا را می توان دومین کلیسای قدیمی جهان دانست زیرا کلیسایی که در محل تولد عیسی مسیح در بیت لحم بنا گردیده اولین کلیسای جهان محسوب می گردد و از کلیسای بزرگ شهر کلن آلمان به عنوان رقیب غربی این کلیسا باید نام برد.
ساختمان مربی شکل این کلیسا در عین سادگی از استحکام فوق العاده ای برخوردار است پایه های قطور و مستحکم آن از سنگ و ساروج ساخته شده اند و شکل ظاهری آن بسیار حجیم و عظیم با دیوارهای پهن و مسطح است ولی از داخل کوچکتر و کم حجم تر است.
بخش قدیمی و اکثر ساختمان های کلیسا در ضلع شمالی صحن واقع شده اند، کلیسای ننه مریم بارها مرمت شده و شکل های ناهمگون پیدا کرده است. کلیسای ننه مریم دارای صحن به نسبت بزرگی است و حیاط کلیسا به وسیله دو ورودی به خیابان قدس و کوچه ضلع غربی راه می‌یابد. بخش قدیمی و اکثر ساختمان‌های کلیسا در ضلع شمالی صحن واقع شده‌اند‌.
به نظر می رسد اولین مرمت در سال ۶۴۲(م) و به دستور خواهر سلطان وقت چین صورت گرفت و در سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ ش نیز برجی جدید به کلیسا اضافه شد و خود کلیسا مورد مرمت قرار گرفت اما نمای فعلی آن به دورهٔ ساسانی تعلق دارد.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar