onsdag 8 mars 2017

دین‌پژوه ایرانی در شورای مشورتی زنان واتیکان

دین‌پژوه ایرانی در شورای مشورتی زنان واتیکان

  • 3 ساعت پیش
دین‌پژوه ایرانی در شورای مشورتی زنان واتیکانحق نشر عکسOVGU PINAR
Image captionشهرزاد هوشمند در قم و تهران فقه اسلامی خوانده و در حال حاضر استاد مطالعات اسلامی و زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لا ساپیانزا و دانشگاه گرگورین رم است
واتیکان قلب مسیحیت کاتولیک است. کوچکترین،کم‌جمعیت‌ترین، و احتمالا "مردانه"ترین کشور دنیاست. برای تغییر این فضا، در آستانه روز جهانی زن، شورای فرهنگی واتیکان نهادی جدید تأسیس کرده به نام گروه مشورتی زنان. یکی از اعضای این گروه ۳۷ نفره شهرزاد هوشمندزاده، دین‌پژوه ایرانی، است.
شهرزاد هوشمند در قم و تهران فقه اسلامی خوانده و در حال حاضر استاد مطالعات اسلامی و زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لا ساپیانزا و دانشگاه گرگورین رم است. او و اعضای دیگر شورای تازه‌تأسیس قرار است طرح‌ها و تفسیرهای تازه به واتیکان ارایه کنند.
اعضای گروه از عرصه‌های مختلف انتخاب شده‌اند: از سیاست‌مدار و دانشگاهی و هنرمند هستند، تا ورزشکار و راهبه و روزنامه‌نگار. اغلب زن‌اند و ایتالیایی، اما از آمریکا و شیلی و ایرلند و ترکیه و ایران هم هستند. بعضی حتی بی‌دین‌اند. فقط دو نفر از کشورهای غیرمسیحی هستند: شهرزاد هوشمند و یاسمین تاسکین، روزنامه‌نگار ترک.
آن‌طور که کاردینال جان‌فرانکو راواسی، رئیس شورای فرهنگی واتیکان، اعلام کرده، اعضا سه سال یک‌بار انتخاب می‌شوند و سالی سه بار گردهم می‌آیند و بر مبنای تخصص‌شان به واتیکان پیشنهاد و راهنمایی می‌دهند.
خانم هوشمند معتقد است تأسیس گروه مشورتی زنان "ابتکاری انقلابی" است. او می‌گوید: "فرهنگ مثل خونی است در رگ هر جامعه انسانی، و زنان به‌طور طبیعی بخشی از این فرهنگ‌اند".
شهرزاد هوشمندحق نشر عکسOVGU PINAR
Image captionخانم هوشمند سال‌ها در عرصه گفتگوی ادیان فعال بوده
خانم هوشمند سال‌ها در عرصه گفتگوی ادیان فعال بوده و عضو شورای اسلام در وزارت کشور ایتالیا است - همچنین ریاست مشترک انجمن "مذاهب برای صلح" را بر عهده دارد.
با توجه به تجربه‌ای که در این سمت‌ها کسب کرده، معتقد است شورای تازه‌تأسیس زنان فرمایشی و نمایشی نخواهد بود. می‌گوید: "کاردینال راواسی از ما خواسته هم در طراحی هم در پیاده کردن طرح‌ها مداخله کنیم. "
او به بیتی از فردوسی اشاره می‌کند که می‌گوید اگر کارهای جهان به دست زنان سپرده می‌شد، جنگ پیش نمی‌آمد. بعد اضافه می‌کند: "حضور ما (در این شورا) بر همین مبناست: بازگشت به صحنه فرهنگ برای رسیدن به صلح. پاپ پل ششم می‌گفت صلح فقدان جنگ نیست. و پاپ فرانسیس می‌گوید صلح یعنی هر روز بکوشیم فرهنگی بسازیم که نگاهش به همه مردم جهان باشد. ما هم (در این شورا) با گونه‌گونی‌مان حامل همین پیام هستیم: درپی ساختن صلحی که فقدان جنگ نیست، فرهنگ میهمان‌پذیری و بخشش و صبر و خرد است".
از خانم هوشمند درباره رابطه واتیکان و اسلام پرسیدم، و اینکه آیا شورای جدید زنان می‌تواند در رابطه واتیکان و ایران نقشی داشته باشد. پاسخ داد: "صد درصد. داستان را شخصیت‌هایش می‌سازند. ما برای این اینجا جمع شده‌ایم که معتقدیم پل زدن و نزدیک کردن ادیان و فرهنگ‌ها صددرصد شدنی است. هانس کونگ، کشیش و دین‌پژوه سرشناس سوئیسی می‌گفت صلح بین کشورها فقط از مسیر صلح بین ادیان ممکن است. و حضور من (در این شورا) شاهدی است بر این مدعا: که اگر صلح بین ملت‌ها می‌خواهیم، باید بین ادیان صلح برقرار کنیم. "
خانم هوشمند در پایان به وجهه پاپ فرانسیس در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: "مسلمانان پاپ فرانسیس را دوست دارند و به او احترام می‌گذارند چون پیامش پیام توجه به رنج دیگری و زندگی دیگری است، آن دیگری هرکه باشد. او نمی‌گوید فقط مسیحی‌ها آزار می‌بینند. از رنج نوع بشر می‌گوید. و این باعث می‌شود مسلمان‌ها دوستش داشته باشند، از جمله من، که خودم را دختر مسلمان پاپ فرانسیس می‌دانم. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar