fredag 17 mars 2017

مجوز نصب یادبود « نسل کشی مسیحیان ارمنی» در کلن

مجوز نصب یادبود « نسل کشی مسیحیان ارمنی» در کلن

شهرداری کلن آلمان به درخواست دیاسپورای ارمنی اجازه نصب یادبود “نسل کشی ارامنه” در یکی از قبرستان های ارمنی این شهر را صادر نمود.
ارمنستان گورستان
به گزارش «محبت نیوز» در حالیکه ترکیه نسل‌کشی ارمنیان مسیحی به دست ترکهای مسلمان را همواره انکار می‌کند، حالا یادآوری این نسل کشی ننگین به صورت یک تابلو و یا یادبود و … در هر جایی از جهان موجبات خشم و وحشت ترکها را فراهم آورده است.
ترکیه مدعی است نسل‌کشی صورت نگرفته و «تلفات» ارمنی‌ها را ناشی از بیماری، شرایط جنگی و عملکرد خودسرانه برخی افراد و گروه‌ها می‌داند و نه قصد و عملی طراحی شده از سوی رهبران وقت حکومت عثمانی.
 و این در حالیست که در سال‌های گذشته گروهی از روشنفکران ترک از جمله اورهان پاموک، برنده جایزه نوبل ادبیات، کشتار ارمنی‌ها را نسل‌کشی خواندند، واژه‌ای که هنوز نه تنها در ترکیه بلکه در میان ترکهای تندروی اروپا نیز “تابو”  به حساب می آید.
حالا”شهرداری کلن آلمان به درخواست دیاسپورای (جوامع دور از وطن) ارمنی اجازه  نصب یادبود “نسل کشی ارامنه” در یکی از قبرستان های ارمنی را صادر کرد. جماعت ارمنیان کلن که حدود ۵ هزار عضو دارد، سال ۲۰۱۵ برای نصب این یادبود به شهرداری شهر کلن مراجعه کرده بود که این درخواست پس از عبور از دو کمیسیون شهرداری کلن، پذیرفته شده است.
گفتنی است این اقدام شهرداری کلن با اعتراض مرکز همبستگی ترک های کلن روبرو گردید به طوریکه لونت تاشکیران، سخنگوی این مرکز در این باره به خبرنگار آناتولی گفت: «با برگزاری یک نشست مطبوعاتی مقابل قبرستان مذکور، به این تصمیم واکنش نشان خواهند داد!»
سخنگوی این مرکز تُرک که ۳۲ انجمن غالبن اسلامگرا در زیر مجموعه آن فعالیت می کنند، در واکنشی نامتعارف و احساسی افزود: «از دو سال گذشته این موضوع را پیگیری می کنیم و علی‌رغم تمامی تلاشهایمان این مجوز صادر شد. این تصمیم به دلیل داشتن ماهیت سیاسی و اجتماعی خلاف آئین نامه قبرستان های است.»
او همچنین مدعی شد: «این تصمیم به صلح درونی شهری که بیش از هزار شهروند ترک تبار آلمانی زندگی می کنند، لطمه وارد خواهد کرد. ما این تصمیم را به رسمیت نشناخته و آن را ضد دموکراتیک می دانیم»
شایان ذکر است این موضع گیری های احساسی از سوی “مرکز همبستگی ترک های کلن” در شرایطی صورت می پذیرد که مجلس آلمان اوایل ژوئن سال گذشته کشتار ارامنه و دیگر اقلیت‌های مسیحی از سال ۱۹۱۵ به بعد به دست دولت عثمانی را “نسل‌کشی” قلمداد کرد. به گفته مورخان، در آن زمان تنها نزدیک به دو میلیون ارمنی کشته شدند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar