söndag 25 september 2016

ده‌ها داوطلب بهایی در کنکور ۱۳۹۵ از تحصیل محروم شدند

ده‌ها داوطلب بهایی در کنکور ۱۳۹۵ از تحصیل محروم شدند

تقاطع: با اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۵، ده‌ها داوطلب بهایی هم‌چون سال‌های گذشته از ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه باز مانده‌اند. برخی منابع شمار بهاییان محروم از تحصیل در سال جاری را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

این داوطلبان بهایی که قریب به اتفاق‌شان متولدین سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۶ هستند، به جای دریافت نتیجه‌ی انتخاب رشته‌-دانشگاه خود، با پیام “نقص در پرونده” روبه‌رو شده‌اند و از آن‌ها خواسته شده تا به واحد پاسخ‌گویی “سازمان سنجش” در مشکین‌دشت کرج مراجعه کنند.

در سال‌های اخیر، اعلام “نقص در پرونده” داوطلبان بهایی ورود به دانشگاه‌ها در ایران معادل محرومیت از تحصیل آن‌ها بوده به نظر می‌رسد که این روند، در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.

دولت حسن روحانی با وجود وعده‌های انتخاباتی او پیش از رسیدن به سمت ریاست جمهوری اسلامی برای پایان دادن به ستاره‌دار کردن دانشجویان، این مصوبه را در چهار سال گذشته با قدرت اجرا کرده است.

در ادامه تصاویر کارنامه و مشخصات ۴۰ نفر از داوطلبان بهایی محروم از تحصیل کنکور امسال را می‌بینید. این داوطلبان در شهرهای مختلف ایران، از تهران و رشت و قزوین تا اصفهان و آبادان و همدان زندگی می‌کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar