fredag 30 september 2016

باراک اوباما و محمود عباس برای خاکسپاری شیمون پرز به اسرائیل رفتند

باراک اوباما و محمود عباس برای خاکسپاری شیمون پرز به اسرائیل رفتند

  • 3 ساعت پیش
تابوت شیمون پرز در بیرون ساختمان پارلمان اسرائیل در بیت‌المقدس قرار گرفته و در این عکس یک مرد در حالی که دو سرباز گارد تشریفات کنار تابوت ایستاده اند به آن احترام می‌گذاردکپی رایت تصویرخبرگزاری فرانسه
Image captionبرای ادای احترام مردم، تابوت شیمون پرز در بیرون ساختمان پارلمان اسرائیل در بیت‌المقدس قرار گرفت
رهبران جهان برای شرکت در مراسم خاکسپاری شیمون پرز، رئیس جمهوری سابق اسرائیل، به این کشور سفر کرده‌اند. همزمان با حضور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی هم به بیت المقدس سفر کرده است.
قرار است مراسم رسمی خاکسپاری آقای پرز تا ساعاتی دیگر (صبح جمعه) در بیت‌المقدس برگزار شود.
همزمان از اسرائیل گزارش شده خیابان‌های بیت‌المقدس تحت تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری این مراسم قرار گرفته و ماموران امنیتی اسرائیل هم چندین بازداشت موقت "با هدف پیشگیری" از هرگونه ناآرامی صورت داده‌اند.
شیمون پرز، رئیس جمهور و دو دوره نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه در سن ۹۳ سالگی درگذشت.
در میان رهبران کشورهای مختلف جهان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم که از سال ۲۰۱۰ به بعد به بیت‌المقدس نرفته بود، به این شهر سفر کرده است.
نشریه هاآرتص اسرائیل گزارش کرده که سفر آقای عباس در پی درخواست خود او صورت گرفته است.
در سال ۱۹۹۳ و هنگامی که یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطینیان در اسلو مشغول مذاکره با اسحاق رابین و شیمون پرز بود، محمود عباس هم عضو تیم مذاکره کننده طرف فلسطینی بود و امضای او پای پیمان اسلو هم وجود دارد.
پیمانی که یک سال بعد (۱۹۹۴) برای شیمون پرز، اسحاق رابین و یاسر عرفات، جایزه صلح نوبل به ارمغان آورد.
در این عکس که چند ماه بعد از امضای پیمان اسلو گرفته شده شیمون پرز (چپ) در کنار محمود عباس (وسط) و عمر موسی، وزیر خارجه وقت مصر دیده می‌شود که هر سه لبخند بر لب دارندکپی رایت تصویرAP
Image captionدر این عکس که چند ماه بعد از امضای پیمان اسلو گرفته شده شیمون پرز (چپ) در کنار محمود عباس (وسط) و عمرو موسی، وزیر خارجه وقت مصر دیده می‌شود
یکی از مقام‌های ارشد تشیکلات فلسطینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته حضور آقای عباس در این مراسم خاکسپاری "حاوی این پیام مهم برای جامعه اسرائیل است که فلسطینیان در پی صلح‌اند و به همین علت هم به تلاش‌های کسی چون شیمون پرز برای برقراری صلح احترام می‌گذارند."
با وجود این، یک سخنگوی گروه حماس که جناح تندروتری از فلسطینیان را تشکیل می‌دهد و اداره غزه را بر عهده دارد با محکوم کردن حضور آقای عباس در این مراسم از شیمون پرز به عنوان یک "جنایتکار" یاد کرده است.
در میان فلسطینیان نام شیمون پرز علاوه بر پیمان اسلو با موشک باران اردوگاه قانا در جنوب لبنان به سال ۱۹۹۶ گره خورده که طی آن حدود ۱۰۰ فلسطینی که در این اردوگاه سازمان ملل متحد حضور داشتند کشته شدند.
این رویداد در زمان نخست وزیری شیمون پرز روی داد.
با وجود سفر رهبران برجسته غربی به اسرائیل برای مراسم خاکسپاری آقای پرز، از کشورهای منطقه تنها اردن نماینده‌ای به این کشور اعزام کرده است.
باراک اوباما در حال سوار شدن به هواپیمای ویژه رئیس جمهوری برای سفر به اسرائیلکپی رایت تصویرگتی ایماژ
Image captionقرار است باراک اوباما هم یکی از سخنرانان مراسم خاکسپاری آقای پرز باشد
قرار است باراک اوباما هم در کنار سه فرزند آقای پرز و نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری اسرائیل روز جمعه در مراسم خاکسپاری سخنرانی کند.
همزمان تابوت حاوی پیکر آقای پرز برای ادای احترام عمومی در بیرون ساختمان پارلمان اسرائیل قرار گرفته است.
آن طور که گزارش شده حدود ۸ هزار مامور پلیس در کنار هزاران نیروی امنیتی مسئول حفاظت از این مراسم شده‌اند.
رئیس پلیس اسرائیل این عملیات را در تاریخ انتظامی اسرائیل بی‌سابقه خوانده است.
پرنس چارلز از طرف خانواده سلطنتی بریتانیا، تونی بلر، نخست وزیر سابق و بوریس جانسن، شهردار سابق لندن هم برای حضور در این مراسم به اسرائیل رفته‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar