torsdag 22 september 2016

روحانی: هیچکس هیچ‌کجا نمی‌تواند بگوید که برجام را قبول ندارد و یا خواهان مذاکره مجدد است

روحانی: هیچکس هیچ‌کجا نمی‌تواند بگوید که برجام را قبول ندارد و یا خواهان مذاکره مجدد است

  • 2 ساعت پیش
کپی رایت تصویر
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در اظهاراتی گفته است که هیچ کشور و یا رئیس جمهوری به تنهایی نمی‌تواند برجام را که توافقی بین چند کشور و همچنین با مشارکت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی هسته‌ای‌ است، ملغی کند.
آقای روحانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده در گفتگویی با شبکه خبری ان بی سی این کشور به برخی از اظهارات دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره برجام واکنش نشان داده است.
او گفت: "نامزدهای ریاست جمهوری با توجه به تبلیغات انتخاباتیشان هر آنچه را که به نفع آنها در این مسیر باشد بیان می‌کنند."
اشاره آقای روحانی به دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون دو نامزد حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در انتخابات پیش‌روی این کشور است.
آقای ترامپ پیشتر در اظهاراتی گفته بود که در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، درباره این توافقی باردیگر مذاکره خواهد کرد. خانم کلینتون، نیز گفته بود به طور دقیقی بر پایبندی ایران به این توافق نظارت خواهد کرد.
آقای روحانی گفت: "هیچکس هیچ کجا نمی‌تواند بگوید که من این توافق را قبول ندارم و خواهان مذاکره مجدد هستم."
وی همچنین وزارت دارایی آمریکا را متهم کرده است که علیرغم توافق هسته‌ای (برجام) فعالیت بانکها و موسسات مالی را برای معامله با ایران سخت کرده است.
آقای روحانی در سخنان خود بار دیگر تاکید کرد که کشورش قصد ساخت بمب اتمی را نداشته و نخواهد داشت.
ایران آمریکا را متهم می‌کند که علیرغم توافق هسته‌ای این کشور با دولتهای غربی (برجام) مقامات این کشور در راه معامله کشورها و شرکتهای بزرگ جهانی با ایران مانع‌تراشی می‌کنند و کار را برای آنها و فعالیت تجاری با ایران سخت کرده‌اند.
به گفته مقامات ایران بعد از توافق هسته‌ای مشکلات اقتصادی ایران به خصوص نقل و انتقال مالی از طریق بانک‌های بین‌‌المللی پابرجاست و بانک‌های خارجی همچنان حاضر به همکاری با ایران نیستند.
در عین حال بانک‌ها به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا به خصوص منع موسسات مالی این کشور از معامله با ایران در دادن اعتبار احتیاط می‌کنند. مقامات آمریکایی در عین حال گفته‌اند که تلاش دارند تا این مشکلات را رفع کنند.

بحران سوریه

آقای روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود همچنین گفت که فقط گفتگو می‌تواند به درگیرهای و جنگ داخلی در سوریه پایان دهد.
آقای روحانی گفت: "آنچه که اهمیت دارد و باید درک کنیم این است که [معضل] سوریه راه حل نظامی ندارد. و بحران سوریه قطعا باید از طرق سیاسی حل شود."
در این گفتگو رئیس جمهور ایران تاکید کرد که مرزهای سوریه باید بدون تغییر باقی بماند و افزود که هرگونه تغییر در رهبری این کشور باید از طریق رای‌گیری صورت گیرد.
او گفت: "حاکمیت صندوقهای رای و همچنین تصمیم و عزم مردم سوریه باید تنها عامل تعیین کننده برای آینده این کشور باشد."
آقای روحانی در بخشی دیگر از مصاحبه خود با ان بی سی با اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره توقف پروازها در شمال سوریه مخالفت کرد و گفت که چنین اقدامی به نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و جبهه نصرت کمک خواهد کرد.
به دنبال حملات اخیر به نیروهای پزشکی و امدادرسان در استان حلب، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار توقف پروازها در شمال سوریه شده است.
آمریکا روسیه را مسئول این حملات خوانده است. اما روسیه چنین اتهامی را رد می‌کند. ( بیشتر بخوانید)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar