söndag 25 september 2016

کمبود شدید کلاس درس در ایران، افزایش بودجه بازسازی حرم‌ها در عراق

کمبود شدید کلاس درس در ایران، افزایش بودجه بازسازی حرم‌ها در عراق

درحالیکه کمبود مدرسه و کلاس درس و همینطور افزایش کودکان بازمانده از تحصیل نظام آموزشی کشور را تهدید می‌کند، نهادهای دینی به دنبال دریافت بودجه بیشتر برای بازسازی حرم ها در کربلا و نجف هستند.
school_irani
به گزارش«محبت‌نیوز»در روزهای گذشته انتشار خبر تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان در استان‌های محروم کشور در کلاس‌هایی که در مدارس کپری، خرابه‌ها و طویله‌ها برگزار می‌شود انعکاس زیادی در  سطح جامعه داشت.
همزمان دو خبر دیگر از جمله افزایش بودجه برای بازسازی عتبات مقدس شیعیان در کربلا و نجف و افزایش بودجه برای فعالیت‌های عمرانی فرهنگی از جمله ساخت مسجد این پرسش را مطرح کرد که در جمهوری اسلامی آموزش و پرورش و ساخت مدرسه در مقایسه با ساخت و ساز و بازسازی امام‌زاده‌ها و مساجد و اماکنی نظیر مصلی و حرم آیت‌الله خمینی رهبر دگرگونی های سال ۵۷ تا چه اندازه اهمیت دارد.
همزمان با آغاز فصل مدارس سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص بودجه خاص به پروژه‌های بازسازی و توسعه اماکن مقدس در کربلا و نجف در بودجه سال ۹۵ خبر داد و همسو با آن خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش داده براساس آمارهای آموزش و پرورش در استانی مانند سیستان و بلوچستان ۳۰ تا ۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد.
طبق آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال ۹۰ بیش از سه میلیون و ۵۰۰ کودک ۶ تا ۱۷ ساله از تحصیل بازمانده‌اند یا اصلن به مدرسه نرفته‌اند یا در طول سال‌های تحصیلی به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند که این آمار به طی پنج سال گذشته افزایش داشته است.
بازماندن کودکان از تحصیل آنها را به سمت بازار کار می‌کشاند که به گفته جامعه‌شناسان آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد. در مقابل دولت مکلف است تعداد مساجد کشور در برنامه افق ۱۴۰۴ به رقم حداقل ۹۲ هزار مسجد برساند.
طبق اعلام سازمان اوقاف کشور نیازمند حداقل ۱۰۰ هزار مسجد و ساخت حدود ۲۸ هزار مسجد جدید است (۲۶ هزار مسجد در شهرها و ۲ هزار مسجد در جاده‌ها). در عین حال کلیه استان‌های کشور با کمبود مدرسه و امکانات آموزشی برخودار هستند.
در سال ۹۳ معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور به طور رسمی اعلام کرد ایران با کمبود ۵۰ هزار کلاس درسی مواجه است. به این ترتیب بخش زیادی از بودجه کشور درحالی که می‌تواند گره گشای نظام آموزشی باشد صرف ساخت مساجدی می‌شود که به طور عمده تنها کاربری آنها برپایی نماز ظهر و عصر است و در بسیاری از مواقع تعطیل هستند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar