torsdag 29 september 2016

رئیس جمهوری ایران می‌گوید منتقدانش 'از راحتی مردم ناراحتند'

رئیس جمهوری ایران می‌گوید منتقدانش 'از راحتی مردم ناراحتند'

  • 6 ساعت پیش
حسن روحانیکپی رایت تصویرایسنا
Image captionحسن روحانی می‌گوید منتقدان دولتش از راحتی مردم ناراحتند
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سخنانی با اشاره به دستاوردهای دولتش، به منتقدان حمله کرد و آنها را متهم کرد که "از راحتی مردم ناراحتند."
به گزارش رسانه‌های ایران آقای روحانی که به قزوین سفر کرده است در جمع مردم این شهر از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی دفاع کرد و گفت: "در رابطه با موضوع هسته‌ای یک عده ما را به ساده لوحی متهم می‌کردند و با قاطعیت اعلام می‌نمودند مگر امکان‌پذیر است پرونده ایران بسته شود؟ اما اکنون که این موضوع انجام شده به جای تشکر و قدردانی از ملت و صاحبنظران ،همچنان به دنبال مخالفت هستند."
این واکنش رئیس جمهوری ایران به مخالفان برجام است که معتقدند جمهوری اسلامی با قبول این توافقنامه، منافع قابل توجهی را از دست داده است و در مقابل دستاورد چندانی نداشته است.
آقای روحانی اما در سخنرانی خود گفته است خاصیت دنیای سیاست این است که "پنج شش تا مسئله هست که برای دو تا شما کوتاه می‌آیید و دو تا طرف مقابل."
او همچنین از سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و گفته است که "طرف‌های مذاکره برای خواندن اعلامیه آن‌طور که سبک دولت قبلی بود حضور پیدا نمی‌کنند و "سبک دولت قبلی تا قیامت جواب نمی‌دهد."
"موضوع ناپاک"
حسن روحانی در ادامه سخنانش به موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی پرداخته و گفته است ایران در راس مبارزه با تروریسم قرار دارد و نمی‌خواهیم در کشور پولشویی انجام شود.
آقای روحانی گفت "وقتی با این هدف اقداماتی را آغاز می‌کنیم، به یک‌باره FATF (گروه ویژه اقدام مالی) موضوعی ناپاک جلوه داده می‌شود."
همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی یکی از موضوعاتی است که در هفته‌های اخیر باعث حمله منتقدان به دولت حسن روحانی شده است.
گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی یک سازمان بین‌المللی است که معیارهایی را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تعیین می‌کند و سیاست‌هایی را برای شفافیت نظام بانکی و مالی، پیشگیری از پولشویی و مبارزه با آن پیشنهاد می‌دهد.
منتقدان دولت حسن روحانی می گویند که پیوستن ایران به این نهاد، باعث در دسترس قرار گرفتن اطلاعات کشور می شود و رعایت توصیه‌های آن، دامنه تحریم های بین المللی بر اشخاص ایرانی را روابط داخلی می کشاند و از جمله بانک‌های ایرانی با شهروندان یا نهادهای تحریم شده ایرانی کار نخواهند کرد.
جنجال‌ها بر سر پیوستن ایران به این گروه باعث شد وزیر اقتصاد دولت روحانی در مجلس حاضر شود و درباره این موضوع به نمایندگان گزارش بدهد. علی طیب‌نیا در این نشست گفت که اسناد نشان می‌دهد از سال ۸۸ تعامل با گروه اقدام مالی در دستور کار دولت و شورای عالی امنیت ملی به صورت جد قرار داشته است.
وزیر اقتصاد ایران از اقدام دولت محمود احمدی‌نژاد برای پیوستن به این گروه تقدیر کرده و گفته بود برای خروج از فهرست سیاه این گروه، دولت ایران نیاز داشته است که به عضویت این گروه درآید و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در ایران را تصویب کند.
اکنون آقای روحانی گفته است که باید درخصوص پولشویی و مبارزه با تروریسم از لحاظ مالی اقداماتی انجام بدهیم و آن را به دنیا اعلام کنیم تا بدون دلیل به ما تهمت نزنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar