onsdag 21 september 2016

دیدار مقام‌های ایرانی با فیدل کاسترو به روایت تصویر

دیدار مقام‌های ایرانی با فیدل کاسترو به روایت تصویر

  • 20 سپتامبر 2016 - 30 شهریور 1395
پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ یکی از کشورهای جهان که با حکومت جدید اعلام همبستگی کرد، کوبا بود.
سیاست‌های ضد امپریالیستی عاملی بود که این دو حکومت را با وجود اینکه از نظر ایدئولوژی به هم شبیه نبودند، به هم نزدیک می‌کرد. مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها با فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا دیدار کردند.
هر دو کشور آمریکا را دشمن اصلی ملت خود می‌دانستند، هر چند کوبا اخیرا بعد از نزدیک به بیش از ۵ دهه قطع رابطه کامل با آمریکا، روابط دیپلماتیک خود را با دشمن قدیمی‌اش از سر گرفته است.
محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی سه رئیس جمهور ایران هستند که در دوره مسئولیت خود به کوبا سفر کرده‌اند و آیت‌الله خامنه‌ای یک بار در مقام ریاست جمهوری و یک بار به عنوان رهبر ایران با آقای کاسترو دیدار کرده است.

کپی رایت تصویر

ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت نخستین مقام جمهوری اسلامی بود که با فیدل کاسترو دیدار کرد. او در سال ۱۳۵۷ به هاوانا سفر کرد.
در سال ۱۳۶۰ هیئتی از مجلس ایران متشکل از نمایندگانی چون علی اکبر ناطق نوری، محمد خاتمی، محمد امامی کاشانی، عطاالله مهاجرانی، محمود دعایی، مرتضی الویری، علی محمد بشارتی و گوهرالشریعه دستغیب برای شرکت در کنفرانس بین‌المجالس به کوبا سفر کردند.

کپی رایت تصویر

در سال ۱۳۶۲ میرحسین موسوی، نخست وزیر ایران در رأس هیئتی متشکل از کسانی چون محمد صدر، محمد عادلی و محسن امین زاده به کوبا سفر کرد. این سفر یک سال پس از باز شدن سفارت ایران در هاوانا صورت گرفت.

کپی رایت تصویرKHAMENEI.IR

در سال ۱۳۶۵ علی خامنه‌ای، رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه با کاسترو دیدار کرد.

کپی رایت تصویر

سفر محمد خاتمی در سال ۱۳۷۹ به کوبا نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به این کشور بود. او در این سفر عالی‌ترین نشان کوبا را از کاسترو دریافت کرد.

کپی رایت تصویرگتی ایماژ

یک سال بعد فیدل کاسترو به تهران سفر کرد و بار دیگر با آقای خاتمی دیدار کرد.

کپی رایت تصویرگتی ایماژ

کاسترو در سفر خود به ایران به دیدن آیت‌الله خامنه‌ای رفت.

کپی رایت تصویرگتی ایماژ

او در آن سفر در آرامگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حسن خمینی، نوه او دیدار کرد.

کپی رایت تصویر

محمود احمدی نژاد که رابطه خوبی با کشورهای آمریکای لاتین داشت، دو بار به کوبا رفت که یک بار آن در قالب حضور در اجلاس سران کشورهای غیر متعهد بود.

کپی رایت تصویرتسنیم

حسن روحانی، سومین رئیس جمهور ایران است که به کوبا سفر کرده است. او علاوه بر دیدار با رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا با فیدل، رهبر سابق این کشور نیز گفت‌وگو کرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar