lördag 24 september 2016

بحران در حوزه‌های علمیه پیچیده‌تر شده است !

بحران در حوزه‌های علمیه پیچیده‌تر شده است !

مدیر حوزه‌های علمیه در سخنانی گفته حوزه در معرض خطرهای بزرگی قرار دارد.
به گزارش«محبت‌نیوز» علیرضا اعرافی٬ مدیر حوزه‌های علمیه با اعلام اینکه حوزه در معرض خطرهای بزرگی قرار دارد از فضلا و علمای شیعه برای مقابله با تهدید‌هایی که حوزه با آنها مواجه است، کمک خواست.
او گفته باید دعا کنیم که حوزه روز به روز بیشتر بدرخشد، حوزه در معرض خطرهای بزرگی است. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بی‌آنکه اشاره‌ به فرد یا جریان خاصی کند با بیان اینکه دیگران درصدد ضربه به حوزه هستند مدعی گردیده «شک نکنید همن الان که ما این جا نشستیم صدها کار مطالعاتی انجام می‌شود برای این که چگونه به پدیده بزرگ حوزه آسیب وارد کنند.»
به اعتقاد او از آمریکا و اسرائیل تا جاهای دیگر اندیشکده‌ها، دانشگاه‌ها و سرویس‌های جاسوسی آن‌ها در حال بررسی حوزه علمیه و کار کردن هستند.اعرافی افزوده دست‌های پشت پرده می‌خواهند حوزه را بشناسند تا به حوزه نفوذ کرده و ضربه بزنند و در این نباید شک کرد.
پیش از نیز بسیاری از مراجع و روحانیون بلند پایه نظام نسبت به خطرات و آسیب‌های حوزه علمیه هشدار داده‌اند.
اما چه چیز حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند که تا این اندازه باعث نگرانی نظام شده؟
اردیبهشت‌ماه امسال نماینده علی‌خامنه‌ای در سازمان بسیج درباره خطر غیرانقلابی شدن و سکولار شدن حوزه و دانشگاه هشدار داد.
پیش از آن نیز انتقادات عمیقی به وضعیت حوزه‌های علمیه شده بود از جمله «تفسیرهای فردی از محتوای دینی در حوزه‌ها» و همینطور «وضعیت اقتصادی طلاب و فارغ‌التحصیلان» و قطع شدن شهریه آنها یا درآمد پایین طلاب که باعث دلسردی و انتقاد آنان شده بود تا آنجا که این مسئله در دیدار با علی‌خامنه‌ای توسط یک طلبه مطرح شد.
اما شاید اصلی‌ترین نگرانی از وضعیت حوزه‌های علیمه را بتوان در بین صحبت‌های سیدحسن خمینی، نوه روح الله خمینی رهبر دگرگونی های سال۵۷ پیدا نمود.
او اوایل سال جاری در خصوص «عقب ماندن آن از مجامع علمی» و «حکومتی شدن حوزه‌ها» هشدار داد و آن را سم مهلک خواند، که البته به دلیل آنکه او نزدیک به اصلاح‌طلبان و از منتقدین حاکمیت به شمار می‌رود حملات شدیدی از سوی تندروها به او شد.
اما آنطور که از شواهد پیداست بحران در حوزه‌های علمیه عمیق‌تر از آن است که بتوان کتمان کرد، مسائل مطرح شده فوق از یک طرف و از سویی دیگر به صورت جزیره‌ای شدن و دسته‌بندی بین حوزه‌های مختلف علمیه مدیریت آنها را بسیار دشوار کرده است.
در حال حاضر یک مرجع دینی به همراه پشتیبان‌های مالی و معنوی خود حوزه‌ای را در دست گرفته و آن را مدیریت می‌کند و بسته به زاویه و تفسیر سیاسی و اعتقادی‌اش طلاب را پرورش می‌دهد که این یعنی سخت شدن نظارت بر آموزش‌های درون حوزه‌ها از سوی شخص اول نظام یعنی علی‌خامنه‌ای.
اعتراف مدیر حوزه‌های علمیه به بحران‌های داخلی درحالی مطرح می‌شود که به علت تحریم‌های ایران منابع مالی بسیاری از مراکز آموزشی و دینی کاسته شده و اختلاف برسر جذب منابع بیشتر بر بحران‌های حوزه افزوده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar