lördag 24 september 2016

ظریف درباره شعار مرگ بر آمریکا: هیچگاه علیه مردم آمریکا چنین سخنی به زبان نیاورده‌ام

ظریف درباره شعار مرگ بر آمریکا: هیچگاه علیه مردم آمریکا چنین سخنی به زبان نیاورده‌ام

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویرقس
Image captionبخش عمده ای از محتوای سخنرانی آقای ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا، درباره برجام و انجام نشدن تعهدات ایالات متحده بود
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، با اشاره به نصب بیلبوردهایی در این شهر با عکس او و شعار مرگ بر آمریکا، گفته "بنده هیچگاه علیه مردم آمریکا چنین سخنی به زبان نیاورده‌ام".
وزیر خارجه ایران نصب این بیلبوردها را کار "دشمنان" هیئت ایران و هدف آن را "تشدید جو ضد ایرانی" توصیف کرده است.
آقای ظریف جمعه شب دوم مهرماه (۲۳ سپتامبر) در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد. بخش عمده‌ای از سخنرانی آقای ظریف درباره برجام و انجام نشدن تعهدات ایالات متحده بود.
وزیر امور خارجه ایران گفت "با توجه به تاریخ پیچیده روابط دو کشور، آنچه که ایران از ابتدا هوشمندانه سعی کرد بر آن متمرکز باشد این بود که این مذاکرات صرفا موضوع برنامه های هسته‌ای ایران را در بر گیرد و نه هیچ موضوع دیگری را، چرا که ایران می دانست اگر وارد همه موارد اختلاف بشود درگیر بحث و جریان گفت وگویی می‌شد که می‌توانست تا ابد بدون نتیجه ادامه پیدا کند".
به گفته آقای ظریف "اشتباهی که خیلی‌ها در آمریکا مرتکب می‌شوند این است که از این مذاکرات انتظار حل همه اختلاف‌ها و مشکلات میان دو کشور را داشته‌اند و همین موجب پیچیدگی‌هایی در این رابطه شده است."
وزیر امور خارجه ایران در سخنان خود گفت که کشورش بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بوده است اما تلاش آمریکا به عنوان یکی از طرف های برجام، "تاکنون تقریبا از امضای پای اسناد این توافقنامه فراتر نرفته و ما شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام های کاخ سفید در این رابطه نبوده‌ایم".
آقای ظریف گفته "آمریکا از طرفی با صدور بخشنامه‌هایی به موسسه های مالی این کشور می‌گوید که هیچ منعی برای مبادلات تجاری با ایران وجود ندارد و آنها می‌توانند با ایران وارد داد و ستد های مالی وتجاری شوند اما در انتهای آن یک 'اما' اضافه می‌کند که تعداد موارد این 'اما' ها چنان زیاد است که شرکت‌های آمریکایی را به وحشت می‌اندازد و مانع مشارکت آنها در این داد و ستد ها می‌شود".
مقام‌های ایرانی از جمله حسن روحانی رئیس جمهور این کشور که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده بودند، به طور مداوم از عمل نکردن آمریکا به تعهداتش بر اساس برجام گلایه کرده‌اند اما آقای روحانی که اخیرا از سفر نیویورک به تهران بازگشته است، امروز در یک سخنرانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی مدارس گفته است "آنها که می گویند آثار برجام را نمی بینیم بدانند بخش عمده بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام تامین شده است".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar