söndag 8 januari 2017

اصرار جمهوری اسلامی به ازدواج نوجوانان در سنین پایین

اصرار جمهوری اسلامی به ازدواج نوجوانان در سنین پایین

در حالی که آمار طلاق در ایران به شدت رو به افزایش است، جمهوری اسلامی تبلیغات زیادی برای ازدواج جوانان آنهم در سنین کم حتی بین ۱۳-۱۱ سال دارد.
nekah_irani
به گزارش «محبت نیوز» زهرا آیت‌الهی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اظهارتی با اشاره به اینکه نباید مانع ازدواج دختران ۱۳ ساله شد، گفته باید به دختران کمک کرد، آموزش‌های لازم را داد تا توانمند شوند و در غالب ازدواج با جنس مخالف رابطه داشته باشند.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید، سن بلوغ جنسی در دختران و پسران در ایران به صورت دائمی رو به کاهش است و دختران و پسرانِ ۱۰ و ۱۱ ساله در اجتماع با هم ارتباط برقرار می‎کنند و این نشان دهنده‎ی نیاز دختر و پسر به جنس مخالف است و اگر نیاز به جنس مخالف بی‌پاسخ گذاشته شود یعنی چشممان را روی واقعیت بسته‌ایم.
به گفته‎ آیت‌الهی «برای ازدواج دختران ۱۳ ساله که خودشان تمایل دارند، باید خانواده‌ها رضایت به ازدواج داشته باشند و مصلحت فرزندشان را در این موضوع ببیند و نظارت داشته باشد».
او تاکید کرده، از یک طرف نیاز به جنس مخالف برای دختران و پسران غیر از قالب ازدواج پذیرفته نیست و از یک طرف دختر دلش می‌خواهد با جنس مخالف ارتباط داشته باشد و به شدت در خودش این نیاز را می‌بیند و از طرف دیگری قانون باید کمکش کند.
این مسئول با اشاره به اینکه دختران باید یاد بگیرند که چگونه همسرداری کنند، گفت: «اینکه دختران با خانواده همسرشان برخورد داشته باشند واجب‌تر است تا بخواهند انواع و اقسام فرمول های شیمی، فیزیک و ریاضی را یاد بگیرند».
آیت‌اللهی ادامه داد: «یکی از خلاهایی که در کشور از اول انقلاب تاکنون وجود داشته این است که روی مسائل جنسی خیلی خوب فکر نکرده‌ایم و کار چندانی با برنامه‌ریزی دقیق انجام نشده است».
وی با بیان اینکه رفتارهای افراد دارای اختلال هویت جنسیتی حرام است، خاطرنشان کرد: «باید مشخص شود که در بحث آماده سازی برای ازدواج در ارتباط با مسائل جنسی چه حرف‌هایی داریم درباره بیماری‎های جنسی که افراد دارند و برای ازدواج ایجاد اختلال می‌کنند نیز چه برنامه‌هایی در کشور وجود دارد».
همزمان سازمان ثبت احوال ایران، اعلام کرده از ۲۱ مارس تا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ (اول فروردین تا پایان آذر ۱۳۹۵)، ۱۳۵ هزار و ۶۶۷ مورد طلاق در این کشور به ثبت رسیده است.
بدین ترتیب طی مدت مذکور در هر یک ساعت بیش از ۲۰ مورد ثبت طلاق در این به وقوع پیوسته است. بیشترین میزان طلاق مربوط به گروه سنی ۲۵-۲۹ سالگی برای زنان و ۳۰ تا ۳۴ سالگی برای مردان بوده است.
طبق آمار سال ۱۳۹۴ (اول ژانویه ۲۰۱۵ تا آخر مارچ ۲۰۱۵)، تقریبا ۱۴ درصد از طلاق ها در ایران در یک سال اول زندگی زناشویی به وقوع پیوسته است.
طی دوره مذکور نسبت ازدواج به طلاق در ایران ۲۳.۹ به ۱۰۰ بوده است؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ ازواج، تقریبن ۲۴ مورد نیز طلاق صورت گرفته است.
افزایش سن ازدواج و میزان طلاق به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، از بزرگترین مشکلات جامعه ایران در سال های اخیر بوده که کارشناسان همواره نسبت به عواقب میان مدت و طولانی مدت این موضوع هشدار داده اند.
پس از افزایش حساسیت ها و انتقادها به این موضوع، یک مقام مسئول در سازمان ثبت احوال ایران اوایل ماه آگوست سال پیش (تیر ۱۳۹۵) اعلام کرده بود که این نهاد پس از این آمار مربوط به طلاق در این کشور را اعلام نخواهد کرد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند ازدواج در سن کم به علت ناپختگی و بی‌تجربگی افراد به شکست می‌انجامد، چون حتی در صورت بلوغ جنسی، بلوغ عقلی صورت نگرفته است. با این حال جمهوری اسلامی به خصوص در ماه‌های اخیر تبلیغات بسیاری می‌کند تا دختران و پسران در سن و سال کم ازدواج کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar