fredag 20 januari 2017

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار پایان تبعیض علیه زنان در قبله گاه مسلمانان شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار پایان تبعیض علیه زنان در قبله گاه مسلمانان شد

 در عربستان زنان بدون همراهی یک محرم نمی توانند از خانه بیرون بیایند یا رانندگی کنند.
arabian_women
به گزارش«محبت نیوز» سازمان ملل متحد از عربستان سعودی درخواست کرده است که قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان در این کشور را لغو کند و در قانون قیمومیت مردان نیزاصلاحاتی انجام دهد.
فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر مفرط و حقوق بشر، پنجشنبه ۱۹ ژانویه، در یک کنفرانس خبری گفت:«نگرانی من آن است که دولت در برابر خواسته‎های بخش کوچکی از اقشار محافظه‌کار جامعه تسلیم شده است.»
آلستون در پایان نشستی یک روزه با وزرای کابینه، فعالان اجتماعی و کارشناسان اسلامی این کشور خواستار پایان تبعیض علیه زنان شد و گفت که تنها با اجرای اصلاحات زنان می‎توانند کاملن در اقتصاد و جامعه مشارکت کنند.
او در ادامه گفت بعضی از جنبه‌های قانون قیمومیت مردان که بر اساس آن زنان برای کار، ازدواج، ترک کشور و بسیاری از فعالیت‎ها به اجازه خویشان مرد خود نیاز دارند نیز باید اصلاح شود.
به گفته او زنانی که دارای مشاغلی با حقوق پایین هستند این امکان را ندارند که برای خود راننده استخدام کنند.
آلستون گفت از جیزان در جنوب غربی که فقیرترین منطقه این کشور است دیدن کرده و شاهد شرایطی بوده که “بیشتر شهروندان عربستان سعودی را شوک” خواهد کرد.
گفتنی است فعالان حقوق بشر در امور زنان تلاشهای گسترده ای را برای خاتمه بخشیدن به این تبعیض آشکار در کشور اسلامی عربستان در سرلوحه کارهای خود دارند، چنانکه پیش از این “عزیزه الیوسف” که فعال برجسته حقوق بشر در عربستان است، گفته:«اصل جنجالی “مَحرم” پایان یابد؛ زیرا در عربستان زنان بدون همراهی یک محرم نمی توانند از خانه بیرون بیایند یا رانندگی کنند.»
شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی عربستان، پیش از این درخواست “لغو اصل همراهی محرم با زن” را مغایر با تعالیم اسلامی دانسته بود»
منال الشریف، یکی دیگر از فعالان حقوق بشر عربستان، می گوید: «اصل محرم اسلامی ریشه همه گرفتاری های زنان عربستان است؛ زیرا معتقدان به این اصل زن را موجودی ناتوان می پندارند که حتی نمی تواند رانندگی کند. این اصل نیمی از مردم عربستان را به بند کشیده است».
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar