måndag 23 januari 2017

بی‌بی‌سی از تایید حکم زندان نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد

بی‌بی‌سی از تایید حکم زندان نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد

  • 56 دقیقه پیش
نازنین زاغریحق نشر عکسخانواده ARCHIVE
Image captionنازنین زاغری به پنج سال زندان محکوم شده است
فرانچسکا آنسوورت، مدیر گروه سرویس جهانی بی‌بی‌سی، از تایید حکم پنج سال زندان نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی او شده است.
خانم آنسوورت در بیانیه‌ای خبر تایید حکم نازنین زاغری را "تکان‌دهنده" خوانده و گفته است "درباره اتهامات کذبی که علیه نازنین زاغری ‌رتکلیف مطرح شده، نگران است."
مدیر گروه سرویس جهانی بی‌بی‌سی همچنین تاکید کرده که "نازنین زاغری ‌رتکلیف هرگز برای بی‌بی‌سی فارسی کار نکرده است. نازنین زاغری‌رتکلیف به مدت کوتاهی در 'مدیا اکشن ' نهاد خیریه بخش جهانی  بی‌بی‌سی در یک سمت اداری رده پایین کار می‌کرد."
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز یکشنبه سوم بهمن (۲۲ ژانویه) اعلام کرد که حکم پنج سال زندان نازنین زاغری رتکلیف تایید شده است. خانم زاغری به حکم پنج سال زندان دادگاه بدوی در شهریور ماه ۱۳۹۵ اعتراض کرده بود.
آقای محسنی اژه‌ای خانم زاغری را متهم امنیتی خوانده است. این در حالی است که مقام‌های قضایی ایران تاکنون اتهام خانم زاغری را رسما اعلام نکرده‌اند.
نازنین زاغری که مقیم بریتانیا بود، فروردین ماه امسال هنگام بازگشت از ایران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. ماموران پاسپورت او و دختر دو ساله‌اش را توقیف کردند و خانم زاغری را به کرمان بردند.
خانم زاغری پیش از دستگیری با بخش آموزشی و خیریه بنیاد رویترز همکاری می‌کرد.
مونیک ویلا، رئیس بنیاد خیریه تامسون رویترز در بیانیه‌ای ضمن رد اتهامات، از آنچه "تمسخر عدالت" خوانده ابراز خشم کرده است.
خانم ویلا گفت: "نازنین هرگز برای بی‌بی سی فارسی کار نکرده است. نازنین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در یک پست رده پائین به عنوان دستیار آموزشی در بنیاد خیریه بخش جهانی بی‌بی‌سی کار کرده بود."
او افزود: "همسر او هم جاسوس نیست بلکه یک حسابدار معتبر در بریتانیاست. من کاملا اطمینان دارد که نازنین بی‌گناه است و می‌خواهم حمایت کامل خود را از او و خانواده‌اش اعلام کنم که یک چنین شرایط دشورای را طی می‌کنند."
ریچارد رتکلیفحق نشر عکسفیس بوک
Image captionریچارد رتکلیف (راست)، همسر نازنین زاغری حسابدار است
رئیس مدیر خیریه رویترز نیز از مقامات ایرانی خواست که نازنین زاغری‌رتکلیف را هر چه سریع‌تر آزاد کنند و به خانواده‌اش برگردانند.
ریچارد رتلکیف، همسر خانم زاغری به رسانه‌ها گفته است که در مدت زندان انفرادی در کرمان همسرش را "به امضای اعتراف دروغین مجبور کرده‌اند."
او می گوید که هدف ایران از نگه داشتن همسرش در زندان، گرفتن صدها میلیون دلار پولی است که با حکم دادگاه لاهه٬ وزارت دفاع بریتانیا باید به تهران پرداخت می‌کرد.
براساس گفته‌های آقای رتکلیف درخواست تجدید نظر همسرش در یک جلسه‌ غیرعلنی دادگاه انقلاب ایران در ۴ ژانویه رد شده بود؛ ولی خبر آن روز یکشنبه۲۲ ژانویه (۳ بهمن) منتشر شده است.
آقای رتکلیف در بیانیه‌ای که در همین رابطه منتشر کرده گفته است که جزئیات دقیق اتهامات علیه همسرش هنوز مشخص نیست و افزوده است که دو اتهام جدید اما در زمان درخواست تجدید نظر او به اتهامات قبلی اضافه شده است.
به گفته او یکی از دو اتهام خانم زاغری، مسئول بخش استخدام بی‌بی سی فارسی در زمان راه‌اندازی تلویزیون فارسی بی‌بی سی در سال ۲۰۰۹ بوده است. خانواده خانم زاغری تاکید می کنند که او در آن زمان در یک بخش آموزشی برای جوانان در ایران و افغانستان کار می‌کرده و هیچگاه برای بی‌بی سی فارسی کار نکرده است.
آقای رتکلیف در بیانیه خود همچنین گفته است که اتهام دوم و تازه همسرش این است که او با یک جاسوس بریتانیایی ازدواج کرده است. آقای راتکلیف حسابدار است.
آقای رتکلیف چندی پیش اعلام کرد که همسرش در زندان قصد خودکشی داشته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar