söndag 15 januari 2017

“ویلیام پیتر بلَتی” خالق رمان مشهور «جن گیر» در گذشت

“ویلیام پیتر بلَتی” خالق رمان مشهور «جن گیر» در گذشت

کتاب جن گیر مشهورترین اثر این نویسنده است که آن را در سال ۱۹۷۱ نوشت. او همچنین نسخه بعدی فیلمنامه این فیلم که جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را برنده شده را نوشته است.
ویلیام پیتر-blatty
به گزارش«محبت نیوز» ویلیام پیتر بلَتی، نویسنده و فیلمساز آمریکایی ۱۲ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی جاری به دلیل ابتلا به سرطان خون در بیمارستانی در ایالت مریلند درگذشت.
«بلتی» سال ۱۹۲۸ از پدر و مادر لبنانی و مهاجر به دنیا آمد. او در رشته ادبیات انگلیسی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رساند، اما به عنوان فروشنده خانگی جاروبرقی مشغول به کار شد. رانندگی کامیون و مسئول چک بلیت، از دیگر حرفه‌های او پیش از پیوستن به نیروی هوایی ارتش آمریکا بود. دهه ۱۹۵۰ بود که او شغل خود به عنوان دبیر و آژانس اطلاعاتی در بیروت کنار گذاشت و روی نویسندگی متمرکز شد.
وی اولین رمانش را با عنوان «کدام راه به مکه، جک؟» در سال ۱۹۵۹ نوشت. برنده شدن جایزه ۱۰ هزار دلار در مسابقه تلویزیونی «روی زندگیت شرط ببند» باعث شد کار تمام‌وقت خود را رها کند و به نوشتن تمام‌وقت مشغول شود. او تا آخر زندگی هیچ شغل ثابتی دیگری را تجربه نکرد.
پیتر بلَتی پس از نگارش آثار کمدی سینمایی به نوشتن رمان رجعت کرد تا مشهورترین اثر خود، «جن‌گیر» را در ۱۹۷۱ بنویسد که ۱۷ هفته در صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار داشت.
۱۳ میلیون نسخه از این کتاب در سراسر جهان به فروش رفته است و اقتباسی سینمایی آن برای بتلی جایزه اسکار و گلدن کلوب فیلمنامه اقتباسی را به ارمغان آورد.
شایان ذکر است که خود این رمان از ماجرایی واقعی الهام گرفته است، ماجرای جن گیری رابی مانهایم.
رابی مانهایم، نامی مستعار برای کودکی ۱۴ ساله است که با خانواده اش در ایالت مریلند زندگی می کردند. گفته می شود که روح او در اواخر دهه ی ۱۹۴۰ توسط شیطان تسخیر شد. پدر و مادر رابی به دنبال پاسخی برای این مشکلات به علم رو آوردند، اما پزشکان و روانشناسان نتوانستند توضیحی برای رفتار رابی پیدا کنند. آنها پس از آن برای کمک به کلیسا پناه می برند.
اما در نسخه سینمایی این رمان کریس مک‌نیل، بازیگر زن تلویزیون، نگران سلامت دخترش، رِیگِن، است که دچار تشنج شدید شده است. کریس به یک کشیش جوان به نام پدر کاراس مراجعه می‌کند و از او درخواست می‌کند تا به ریگن کمک کند.
پس از تحقیقاتی که پدر کاراس برروی ریگن انجام می‌دهد و مطمئن می‌شود که شیطان بدن او را تسخیر کرده، به کلیسا مراجعه کرده و درخواست می‌کند تا خودش مراسم جن‌گیری را انجام دهد.
اما کلیسا شخصی باتجربه‌تر به نام پدر مِرین را پیشنهاد می‌کند. مِرین کشیشی پیر است و موجودی را که بدن ریگن به تسخیر او درآمده‌است می‌شناسد. پدر مِرین به خانهٔ کریس مک‌نیل می‌رود و به‌همراه پدر کاراس جن‌گیری را شروع می‌کنند.
در این مراسم سخت و طاقت‌فرسا، پدر مِرین جان خود را از دست می‌دهد و پدر کاراس در نهایت، به قیمت جان خودش، روح شریر را از بدن ریگن خارج می‌کند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar