tisdag 24 januari 2017

زبان انگلیسی: آموزش گسترده در حوزه علمیه، ممنوعیت در دبستان

زبان انگلیسی: آموزش گسترده در حوزه علمیه، ممنوعیت در دبستان

در حالیکه موانع آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی کشور بیشمار است، طلاب حوزه‌های علمیه و نهادهای دینی به شدت به دنبال ترویج اسلام با استفاده از زبان انگلیسی هستند.
انگلیسی صحبت کن
به گزارش«محبت نیوز» چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری سیدعلی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از معلمان آموزش و پرورش برای چندمین بار تاکید کرد که اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در ایران یک کار ناسالم و میراث دوران پهلوی است.
او پیشنهاد داد که به جای آموزش انگلیسی زبان‌هایی مثل اسپانیایی، فرانسه یا زبان آلمانی یا حتی زبان‌های کشورهای پیشرفته‌ی شرقی آموزش داده شود.
یک روز بعد از او حسن روحانی رئیس دولت درست در نقطه‏ ی مقابل خامنه‌ای به لزوم یادگیری زبان انگلیسی تاکید کرد و گفت، «در شبه قاره هند به خاطر اینکه این جمعیت عظیم به زبان انگلیسی تقریبن مسلط هستند شما ببینید که در IT چه کارهایی انجام داده‌اند و چه شغل بزرگی را این شبه قاره به دست آورده است».
با این صحبت‌های خامنه‌ای در بعضی مدارس آموزش زبان انگلیسی تعطیل شد و هیچ زبان دیگری هم به جای آن تدریس نشد.
تا آنجا که حتی مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش ایران تاکید کرد،آموزش هر نوع موسیقی و استفاده از آلات موسیقی در مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است.
او حتی تاکید کرد، ۲۰۰ آموزشگاه علمی و زبان انگلیسی در استان تهران شناسایی و پلمپ شده‌اند. این مقام مسئول افزود در مدارس ابتدایی آموزش هر زبانی غیر از فارسی ممنوع است و شورای عالی آموزش و پرورش هیچ مجوزی در این زمینه صادر نکرده است.
همچنین هشدار داد در مواردی آموزش‌های زبان خارجی در مدارس ابتدایی مشاهده گردیده و با مدیران متخلف این مدارس برخورد شده است.
اما ستیز با زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلی ابتدایی درحالیست که حوزه‌ی علیمه قم به شدت در سال‌های گذشته به دنبال تعلیم طلابی است که بتوانند اندکی انگلیسی صحبت کنند تا مبلغ اسلام شیعی در خارج از ایران باشند.
در همین راستا کلاس‌های زیادی در داخل حوزه‌ها و یا تحت معرفی حوزه‌های علیمه برگزار می‌شود تا طلاب در آن انگلیسی یاد بگیرند.
اواخر دی ماه گزارش شد که مدرسه علمیه تحت عنوان «امام کاظم» در شهر قم که صاحب آن مکارم شیرازی است شروع به پذیرش دانش‌پژوه در درس زبان انگلیسی و عربی گرفته است. همزمان ۴۰۰عنوان کتاب داستان‌های قرآنی به هفت زبان دنیا در قم رونمایی شد و سه تن از مراجع تقلید حکومتی در آیین رونمایی آن شرکت کردند.
این کتاب‌ها با هزینه‌های نجومی به زبان‌های مختلف دنیا از جمله انگلیسی ترجمه و برای تبلیغ اسلام شیعی به کشورهای خارجی ارسال می‌شود.
مشخص نیست سیاست‌های علی‌خامنه‎ای در این رابطه چیست، اما دوگانگی در راس نظام برای یادگیری زیان انگلیسی کاملن مشهود است. خامنه‌ای از یک طرف نگران است که آموزش زبان انگلیسی افق‌های پیش روی کودکان را گسترده کند و راهی برای نزدیک شدن به سبک زندگی غیراسلامی باشد و از طرفی نیاز مبرم در همه عرصه‌ها به زبان انگلیسی قابل انکار نیست.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar