måndag 30 januari 2017

میراث سکولاریسم “پدر ترکها” در عثمانی جدید ” امام استانبول” به تار مویی بند شده است!

میراث سکولاریسم “پدر ترکها” در عثمانی جدید ” امام استانبول” به تار مویی بند شده است!

اکونومیست در طی مقاله ای به افزایش تمایل زنان، تحت نفوذ و تبلیغات گسترده حکومت ترکیه به حجاب و پوشش اسلامی در این کشور پرداخته است.
ataturk_ankar به
به گزارش«محبت نیوز» همچنانکه که اقتصاد ترکیه و نیز ارزش لیره تُرک با شتابی باور نکردنی در حال سقوط است در طرف مقابل اسلامگرایی با متد عثمانی و روند اسلامیزه کردن جامعه توسط دولت “رجب طیب اردوغان” که به امام استانبول نیز مشهور است، سیری صعودی به خود گرفته است.
به عبارتی ترکیه دوران سخت و پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد و کشاکش و مبارزه‌ای شدید میان سکولاریسم و اسلام‌گرایی در این کشور درگرفته است.
آتاتورک یا “پدر ترکها” با پایان جنگ جهانی اول جمهوری سکولار و مدرن ترکیه را که بخشی از امپراتوری در حال تجزیه عثمانی بود، بنیان گذاشت.
او با ایجاد اصلاحات و تغییراتی کلی در جامعه سنتی و مذهبی ترکیه از جمله تغییر خط از عربی به لاتین و تحدید فعالیت رهبران مذهبی، حکومتی سکولار پایه گذاشت که از آن پس دولتهای بعدی موظف به رعایت اصول سکولاریسم بوده اند. به همین دلیل اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم با ریشه های اسلام گرایی متهم شده اند که برای برقراری یک نظام اسلامی در ترکیه و از بین بردن سکولاریسم تلاش می کنند.
محمد صالح خاتم، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل ترکیه از شهر استانبول می‌گوید حکومت به طور مستقیم حجاب را ترویج نمی‌کند بلکه با دو قطبی کردن جامعه به دو بخش محجبه و غیرمحجبه سعی دارد تا فشار روی غیرمحجبه‌ها را افزایش دهد.
این روزنامه‌نگار تاکید می‌کند: «چندسالی است که قانون نانوشته‌ای وجود دارد که شوهران زنان بی‌حجاب نمی‌توانند به مقامات عالیه دست پیدا کنند. همسران رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، وزیر خارجه و اکثریت وزیران دولت ترکیه محجبه هستند و این موضوع به سطوح دوم و میانی مدیران نیز تسری پیدا کرده است. به نحوی که ییلماز اوزدیل، یکی از نویسندگان مشهور ترکیه، در مقاله خود در روزنامه “حریت” نوشته است که موضوع حجاب در ترکیه بیش از همه باعث مظلومیت مردانی شده است که زنانشان روسری به سر نمی‌کنند!»
یاشار آیدین از “بنیاد علم و سیاست” در برلین درباره تاثیر امروزی آتاتورک می‌گوید:« رجب طیب اردوغان در قبال شخصیت آتاتورک دوگانه برخورد می‌کند و آگاهانه نام “آتاتورک” را بر زبان نمی‌آورد و همیشه از “مصطفی ‌کمال” نام برده است.»
ataturki
حالا اکونومیست نیز با ابراز نگرانی از تمایل زنان به حجاب اسلامی در ترکیه نوشت “میراث آتاتورک در حال از بین رفتن است.”
این نشریه معتبر انگلیسی از افزایش تمایل زنان به حجاب اسلامی در ترکیه ابراز نگرانی نموده و با ابراز نگرانی از افزایش محجبه شدن زنان و پوشش اسلامی آنان در ترکیه نوشت حجاب زنان در ترکیه در حال بازگشت است و میراث آتاتورک در این کشور که کشف حجاب از مبانی میراث وی بود در حال از بین رفتن است.
بر اساس این گزارش ، نشریه اکونومیست به افزایش تمایل زنان به حجاب و پوشش اسلامی در ترکیه خواه در اماکن عمومی ، مدارس ، مؤسسه ها ، دانشگاهها و حتی پارلمان پرداخت.
اکونومیست نوشت در حالی که برخی کشورها برای ممنوعیت حجاب و جلوگیری از پوشاندن سر اقدام می کنند ترکیه در جهت مخالف در حرکت است.
اکونومیست افزود زنان در ترکیه از سال ۲۰۱۱ میلادی در حجاب و پوشش اسلامی در دانشگاهها و از سال ۲۰۱۳ میلادی در حجاب در پارلمان، آزاد هستند و به نیروهای پلیس زن نیز از ماه اوت گذشته اجازه داده شده است سرهای خود را بپوشانند و از نوامبر گذشته نیز زنان کارمند شاغل در نیروهای مسلح نیز می توانند سر خود را بپوشانند.
این نشریه انگلیسی نوشت تحرکات کنونی با اقدامات کمال آتاتورک در سال ۱۹۲۵ میلادی زمانیکه به عنوان نخستین رئیس جمهور ترکیه که پوشش غربی را برای مردان و زنان رایج کرد و در سال ۱۹۳۴ میلادی به زنان اجازه شرکت در انتخابات داد و حجاب را در ترکیه ممنوع کرد، تناقض دارد.
اکونومیست در پایان افزود، محدودیت ها بر پوشش اسلامی در دهه ۱۹۹۰ میلادی پیش از آنکه حزب عدالت و توسعه به قدرت برسد، تشدید شد و اکنون ۲۱ نماینده در پارلمان ترکیه محجبه هستند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar