tisdag 22 mars 2016

عقاید “قریب آبادی”در مورد آزادی اقلیت های دینی در ایران


عقاید “قریب آبادی”در مورد آزادی اقلیت های دینی در ایران

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ایران گفته است: هیچ کس در ایران به صرف داشتن عقیده ای خاص تحت تعقیب قرار نمی گیرد مگر اینکه عمل مجرمانه ای مرتکب شده باشد.
gharibabadi
به گزارش «محبت نیوز»  به نقل از معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نوشت: “در جمهوری اسلامی ایران با جمعیتی حدود ۷۸ میلیون نفر، ۱۶۰ هزار اقلیت دینی برسمیت شناخته شده شامل مسیحی، زرتشتی و یهودی زندگی می کنند که همانند سایر شهروندان مایه مباهات هستند.”
«کاظم قریب آبادی» با ادعای اینکه افراد فرق دیگر نیز از حقوق شهروندی برخوردارند افزود: اصل سیزدهم قانون اساسی بر آزادی انجام مراسم مذهبی و تعلیمات دینی اقلیت های دینی تاکید نموده است و سرانه فضای دینی اقلیت های دینی حدود دو برابر مسلمانان است. مسیحیان دارای ۲۵۰ کلیسا، یهودیان ۱۶ کنیسه و زرتشتیان ۷۸ عبادتگاه هستند.
وی حقوق شهروندی تمام اقلیت های دینی را برابر دانست و گفت: آن ها در احوال شخصیه، تابع قواعد و عادات مسلمه و متداوله مذاهب خود هستند و دادرسی عادلانه نیز بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، جنسیت و قومیت و با رعایت انصاف و بی طرفی در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل هیچکس در جمهوری اسلامی ایران به صرف داشتن عقیده ای خاص تحت تعقیب قرار نمی گیرد مگر اینکه عمل مجرمانه ای را مرتکب شده باشد.
کاظم قریب آبادی در مورد جفا بر مسیحیان فارسی زبان ایرانی و حقوق انسانی آنان و همچنین عمل مجرمانه ای که منجر به بازداشت و زندانی شدن این دسته از مسیحیان می گردد، توضیح صریحی ارائه نداده است.
ﺩﺭ گزارش سالانه ﻟﯿﺴﺖ سال ۲۰۱۵ ، جمهوری اسلامی ایران ﺩﺭ ﺭﺩﻩ ﻧﻬﻢ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺳﺘﯿﺰ ﺟﺎﯼ گرفته است. وضعیت آزادی مذهب در ایران به ویژه برای مسیحیان حتی با برگزیده شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری علیرغم وعده ها اما بهبودی در این وضعیت حاصل نشده است.
حسن روحانی هم با «عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی خود» کاری برای تقویت آزادی‌های مدنی اقلیت‌های مدنی تاکنون انجام نداده است.
حتی برخی از پیروان ادیانی که در قانون اساسی کنونی حقوقی برای‌شان در نظر گرفته شده با آزار و اذیت، تبعیض، بازداشت و ارعاب مواجه هستند.
در واقع علاوه بر بهائیان، نوکیشان مسیحی، مسلمانان سنی‌مذهب، پیروان صوفی‌گری و نیز مخالفان شیعی‌مذهب، یهودیان، ارمنی‌ها، مسیحیان آشوری‌ و زرتشتی‌ها هم در ایران از بدرفتاری برپایه اعتقاد مذهبی‌شان در امان نیستند.
نگاه دینی در بحث حاکمیتی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که مذاهبی غیر از اسلام شیعی در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد و اقلیت‌های مذهبی در ایران از جایگاه اجتماعی و سیاسی برخوردار نیستند.
در این کشور نوکیشان مسیحی مورد پیگرد قرارمی‌گیرند و به عنوان بازگشت از دین، زندانی و تهدید به اعدام می‌شوند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
فیس بوک

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar