torsdag 31 mars 2016

وزیر دفاع ایران: هیچ‌گاه به سمت سلاح‌های نامتعارف نخواهیم رفت

وزیر دفاع ایران: هیچ‌گاه به سمت سلاح‌های نامتعارف نخواهیم رفت

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویرگتی ایماژ
Image captionپرتاب موشک قدر از دامنه‌های البرز
حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران می‌گوید هدف از آزمایش‌های موشکی "تولید سلاح مناسب در پاسخ به تهدیدات احتمالی" است و ایران "هیچ گاه به سمت سلاح‌های نامتعارف نخواهد رفت."
آقای دهقان گفت همچنین ایران برای کسب توانمندی‌های دفاعی "نیاز به اجازه یا تایید دیگران" ندارد.
دو روز پیش، آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه در نامه مشترکی به رئیس دوره‌ای شورای امنیت آزمایش‌های موشکی ایران را "بی‌ثبات کننده و تحریک‌آمیز" خوانده و آن را "مغایر" قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته بودند.
این قطعنامه سال گذشته و در پی توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (موسوم به برجام) تصویب شد و مبنای تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.
دیروز نیز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز برنامه موشکی ایران را مایه "نگرانی" خواند اما گفت هرگونه واکنش بین‌المللی به این برنامه به تصمیم قدرت‌های جهانی بستگی دارد.
کپی رایت تصویررویترز
آقای دهقان در واکنش به این تحولات اظهار اطمینان کرد شورای امنیت و سازمان ملل به نامه کشورهای غربی پاسخی نخواهد داد "زیرا اقدامات ما نه نقض برجام نه ضد قطعنامه ۲۲۳۱ است."
دیروز نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره برنامه موشکی ایران گفت کسانی که می‌گویند دنیای فردا دنیای مذاکره است و دنیای موشک نیست، ناآگاه یا خائن هستند.
این اظهارات اشاره مستقیمی تلقی شد به توییتی که اخیرا در صفحه منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده بود.
در این توییت که یک هفته پیش در "حساب رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" منتشر شد، آمده بود: "دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها".
این توییت بعد به این صورت تغییر کرد: "دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هایی نظیر انقلاب اسلامی است، نه موشک‌های قاره‌پیما و بمب‌های هسته‌ای."
کپی رایت تصویر
Image captionتوییت منسوب به آقای هاشمی رفسنجانی
رهبر ایران در سخنرانی دیروز خود گفت: "اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است."
وی افزود: "اگر [ایران] قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سروپایی و [هر] دولت فزرتی کذائی‌ای او را تهدید می‌کند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک می‌زنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید."
رهبر ایران همچنین "پیشرفتهای موشکی سپاه" را "مایه‌ی افتخار و مباهات ایرانی‌ها" خواند و گفت "روز[گار] موشک نگذشته. دشمن دائم در حال به‌روز کردن خود و آماده کردن خود است."
با اینکه هیچ واکنش رسمی در این مورد از طرف آیت‌الله هاشمی یا دفتر او منتشر نشده اما برخی رسانه‌های ایران به نقل از یک "منبع مطلع" نوشتند که آقای هاشمی هیچ حساب کاربری رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارد و تنها منبع رسمی ایشان در اینترنت سایت رسمی او است.
کپی رایت تصویرAP
عنوان تصویرموشک عماد
این فرد مطلع گفت حساب‌های کاربری منسوب به آقای رفسنجانی را "دوستداران" ایشان می‌گردانند اما هیچیک از مطالب این حساب‌ها "ب او چک نمی‌شود" و آقای رفسنجانی از محتوای آنها "کاملا بی‌خبر است."
حدود سه هفته پیش سپاه پاسداران ایران اعلام کرد در رزمایش "اقتدار ولایت"، انواع موشک بالستیک با بردهای ۳۰۰، ۵۰۰، ۸۰۰ و ۲۰۰۰ کیلومتر "با روشی متفاوت" و از زیر زمین (سیلو) پرتاب و آزمایش شده‌اند.
آمریکا و کشورهای غربی به این آزمایش‌های موشکی اعتراض کرده و آن را ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل دانستند.
مهرماه سال گذشته که ایران از آزمایش موشک عماد، "نسل جدید" موشک‌های بالستیک دوربرد خبر داد، آمریکا آن را نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دانسته و برخی از نهادها و افراد را به دلیل ارتباط با برنامه موشکی ایران مشمول تحریم قرار داد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar