torsdag 31 mars 2016

آمریکا امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی را 'در دست بررسی دارد'

آمریکا امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی را 'در دست بررسی دارد'

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویرAP
Image captionلیو امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی را مطرح کرده است
یک مقام آمریکایی از امکان اجازه به جمهوری اسلامی برای استفاده از دلار در مبادلات خارجی سخن گفته است.
جیکوب لیو، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در سخنانی ضمن ارزیابی شیوه و نتیجه به دست آمده از تحریم هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفته است که موفقیت تحریم‌های ایالات متحده در به دست آمدن توافق بین‌المللی با ایران "درس‌هایی" در پی داشته که می توان از آنها در موارد دیگر هم استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی این سخنرانی، آقای لیو به خبرنگاران گفت که "دولت آمریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد." کارشناسان گفته‌اند که در چنین صورتی، ممکن است ایالات متحده ممنوعیت قبلی استفاده ایران از روش "انتقال یو - ترن" را لغو کند.
از آنجا که ایران و آمریکا ارتباط مستقیم بانکی ندارند، تا قبل از تحریم‌های هسته‌ای، نقل و انتقالات دلاری ایران با سایر کشورها از طریق بانک‌های کشور ثالث صورت می گرفت. با تشدید تحریم بانکی ایران توسط آمریکا، دولت ایالات متحده این شیوه معاملات را رسما ممنوع کرد و بانک‌های کشور ثالث در صورت اقدام به اینگونه انتقالات، در معرض اقدامات تلافی‌جویانه ایالات متحده قرار می‌گرفتند.
این محدودیت فشار قابل توجهی را بر ارتباط مالی ایران و سایر کشورها ایجاد کرد زیرا دلار، به عنوان ارز معتبر بین‌المللی، به طور گسترده در مبادلات بین تمامی کشورهای به کار می رود و بسیاری از طرف‌های تجاری ایرانیان نیز مایل به دادوستد به دلار هستند. در پی حصول برجام، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران تخفیف یافته اما بخشی از تحریم‌های یکجانبه که به دلایل دیگر وضع شده همچنان برجاست.
کپی رایت تصویرAP
Image captionاد رویس، در نامه‌ای به اوباما از لغو محدودیت استفاده ایران از مبادلات دلاری ابراز نگرانی کرد
هفته گذشته، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری، نسبت به اعطای مجوز مبادلات دلاری به ایران استفاده از روش یو - ترن ابراز نگرانی کرد.
مخالفان سیاست باراک اوباما در مورد جمهوری اسلامی، به ویژه اعضای جمهوریخواه کنگره، نسبت به کارآیی برجام در متوقف کردن آنچه که تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی می‌دانند ابراز تردید کرده‌اند. آنان همچنین معتقدند که جمهوری اسلامی همچنان به حمایت از گروه هایی که آنها را "تروریستی" می‌دانند و نقض حقوق بشر شهروندان خود ادامه می‌دهد و به همین دلیل، تحریم های آمریکا باید برجا بماند و حتی تشدید شود.
وزیر خزانه داری آمریکا در سخنرانی خود تلویحا این نظر را مورد انتقاد قرار داد و گفت که ایالات متحده باید ابزار تحریم را به شکلی سنجیده و مناسب به کار گیرد. وی گفت که فشار ناشی از تحریم سرانجام حکومت ایران را به پای میز مذاکره هسته‌ای کشاند و تجربه به دست آمده در این زمینه را می‌توان در مورد سایر "حکومت‌ها و گروه‌های قانون‌شکن مانند کره شمالی و گروه دولت اسلامی" به کار گرفت. وی گفت که آمریکا آموخته است که تحریم را چگونه می‌توان به کار گرفت تا ضمن وارد کردن حداکثر فشار بر حکومت‌ها، آسیب به مردم عادی کاهش یابد.
جیکوب لیو در عین حال هشدار داد که حربه تحریم را نباید به شکلی بی‌رویه به کار برد و به خصوص کشورهای ثالث را تحت فشار قرار داد زیرا محدودیت غیرموجه در این زمینه باعث ایجاد تردید نسبت به نیت آمریکا می شود و به تدریج، به اعتبار اقتصادی این کشور زیان می‌زند.
در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری صدا و سیما، وابسته به رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، در گزارشی به نقل از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نوشته که محدودیت‌های عمده برای صنایع آمریکایی در تجارت با ایران همچنان به جای خود باقی است. براساس این گزارش، آقای ارنست افزوده است که چون ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده، برخی تحریم‌ها برداشته شده اما "محدودیت‌های عمده‌ای برای صنایع آمریکایی در تجارت با ایران هنوز تغییر نکرده است و تا زمانی که ببینیم ایران راهی را برگزیده است که نشان از تعهد این کشور به پایبندی به اصول بین‌المللی درباره حقوق بشر، تروریسم و برنامه نظامی است، در این زمینه تغیییری روی نخواهد داد."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar