torsdag 24 mars 2016

مظنون اصلی حملات پاریس مایل به استرداد به فرانسه است

مظنون اصلی حملات پاریس مایل به استرداد به فرانسه است

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویرPN Belggique
Image captionعبدالسلام تحت تعقیب پلیس بلژیک قرار داشت
مظنون اصلی حملات مرگبار پاریس با درخواست استرداد از بلژیک به فرانسه مخالفت نخواهد کرد.
روز پنجشنبه، ۵ فروردین (۲۴ مارس)، اسون ماری، از وکلای مدافع صلاح عبدالسلام، ٢٦ ساله‌، که در ارتباط با حملات ماه نوامبر پاریس در بلژیک بازداشت شده، گفت که موکل او در نظر ندارد با درخواست فرانسه برای استرداد او مخالفت کند.
آقای ماری گفت "صلاح عبدالسلام به من گفته است که مایل است هر چه زودتر به پاریس برود" و افزود "او در نظر دارد موقعیت خود را در فرانسه تشریح کند."مشخص نیست که آیا منظور صلاح عبدالسلام از تشریح ، دفاع در برابر اتهامات علیه او یا تشریح عقاید خویش است.
روز پنجشنبه رسیدگی جلسه رسیدگی در خواست فرانسه برای استرداد عبدالسلام در دادگاهی در بروکسل آغاز شد در حالیکه تدابیر امنیتی گسترده‌ای در اطراف دادگاه به اجرا گذاشته شده بود.
روز جمعه، ۱۸ مارس، پلیس بلژیک در یک عملیات وسیع در محله مولنبیک بروکسل، پایتخت بلژیک که با درگیری مسلحانه همراه بود، صلاح عبدالسلامرا دستگیر کرد. در پی اعلام دستگیری این فرد، فرانسه خواستاراسترداد او شد اما یکی از وکلای مدافع صلاح عبدالسلام گفته بود که موکل او در نظر دارد در محاکم قضایی بلژیک با درخواست استرداد خود به فرانسه مقابله کند.
کپی رایت تصویرخبرگزاری فرانسه
Image captionاسون ماری در حال حرکت به سوی دادگاه - گفته که موکل او با درخواست استرداد به فرانسه مخالفت نخواهد کرد
شامگاه ۱۳ نوامبر سال گذشته، چند نقطه در پاریس هدف تیراندازی و انفجار قرار گرفت که در نتیجه آن، ۱۳۰ نفر جان خود را از دست دادند. گفته شده است که در این حملات، که گروه موسوم به دولت اسلامی - داعش - مسئولیت آن را برعهده گرفت، ده نفر شرکت داشتند که همگی به استثنای صلاح عبدالسلام، در حریان عملیات کشته شدند.
گفته می‌شود که عبدالسلام با خالد و ابراهیم البکراوی، دو برادری که در حملات روز سه‌شنبه این هفته به فرودگاه و خط مترو بروکسل دست داشتند، آشنایی و ارتباط داشت. در این حملات، سی و یک نفر کشته و حدود سیصد نفر زخمی شدند که حال شصت تن از آنان وخیم گزارش شده است.
کپی رایت تصویرخبرگزاری فرانسه
Image captionدر اطراف دادگاه تدابیر ویژه امنیتی به اجرا گذاشته شده بود
در مقابل، وکیل مدافع صلاح عبدالسلام که عازم شرکت در جلسه دادگاه رسیدگی به درخواست استرداد او بود، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد حملات روز سه‌شنبه در بروکسل گفت که موکل او اطلاع و ارتباطی با این عملیات نداشته است.
پس از دستگیری عبدالسلام، به نقل از مقامات امنیتی بلژیک گزارش شد که او با ماموران تحقیق در مورد حملات پاریس همکاری می‌کند اما وکیل او به خبرنگاران گفته است که از زمان وقوع حملات بروکسل، موکلش این همکاری را متوقف کرده است.
پیشتر گزارش شده بود که یکی از مظنونان اصلی عملیات بروکسل به نام نجم عشراوی در ساخت بمب‌های به کار رفته در حملات پاریس دست داشته است. پلیس بلژیک، بدون ذکر نام این فرد، گفته است که در جستجوی یکی از عوامل انفجار در فرودگاه بروکسل است. در صورت ارتباط عشراوی با حملات پاریس، احتمالا او نیز با صلاح عبدالسلام آشنایی و همکاری داشته است.
با وجود سپری شدن دو روز از حملات بروکسل، هنوز هم این شهر به وضعیت عادی باز نگشته و وضعیت اضطراری کاملا لغو نشده است.از جمله، بین ساعات ۷ شامگاه تا هفت صبح، در بعضی مسیرهای مترو رفت و آمد صورت نمی‌گیرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar