måndag 28 mars 2016

بازتاب جهانی بوسه فروتنانه پاپ فرانسیس

بازتاب جهانی بوسه فروتنانه پاپ فرانسیس

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به رسم تواضع و فروتنی که از تعالیم عیسی مسیح است به مناسبت عید قیام بر پای یک مسلمان لیبیایی بوسه زد.
papa22
به گزارش «محبت‌نیوز» در حالیکه مسلمانان افراطی اقدام به بمب‌گذاری در سرزمین‌های مسیحی نشین می‌کنند «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به رسم تواضع و فروتنی که از تعالیم عیسی مسیح است بر پای یک مسلمان مهاجر لیبیایی بوسه زد.
وی با این اقدام یعنی سنت شستن پا‌ها که در انجیل‌ منسوب به عیسی مسیح است به عنوان راهی برای نشان دادن دیگرپذیری و صلح و محبت عمل کرد.
این اقدام بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. از جمله خبرگزاری آلمان گفت: «پاپ سابقن نیز در روز مذهبی پاشویی که یادآور شام آخر عیسی مسیح است در زندانی کوچک در ایتالیا پای ۱۲ جوان بزهکار، از جمله دو زن را شسته بود.» به نوشته خبرگزاری آلمان این کار در تاریخ کلیسای مسیحیت بی‌سابقه بوده است. بر اساس مقررات مذهبی عید پاک، شستن پای زنان مجاز نیست. یکی از این دو زن، مسلمانی از صربستان و دیگری کاتولیکی از ایتالیا بود.
ادوارد پترز، مشاور واتیکان در امور مربوط به حقوق کلیساها، در وبلاگ شخصی خود اقدام پاپ را “سزاوار پرستش” خواند. او هشدار داد «این پرسشی است که دامنه آن بسیار فراتر از (مراسم) پاشویی است.» پترز گفت: «پاپ با این کار پیامی فرستاده است. او به کنایه پرسید: «چرا باید برای اصلاحات ضروری اما دشوار قوانین کوشید، وقتی می‌شود به راحتی آن را نادیده گرفت.»
حمایت لیبرال‌ها
بسیاری از لیبرال‌ها از اقدام پاپ فرانسیس استقبال کردند و آن را به معنای همت پاپ برای باز کردن فضای حاکم بر کلیسای کاتولیک خواندند.
اما کریس جیلی‌براند تحلیل‌گر محافظه‌کار بریتانیا به «تایمز» گفت: «این موضوع انسان را نگران می‌کند که شاید او آماده پذیرش زنان در مقام کشیشی است.»با این حال پاپ فرانسیس تا کنون چنین موضوعی را رد کرده است. کلیسای کاتولیک با ورود زنان به عرصه روحانیت به‌شدت مخالف است.
انتقاد از پاپ
وبلاگ «روراته سلی» که یکی از پرمخاطب‌ترین وبلاگ‌های کاتولیک‌های سنتی است نیز به شستن پای زنان توسط پاپ واکنش نشان داده است. این وبلاگ اقدام پاپ را “پایانی بر پروژه هشت ساله پاپ بندیکت شانزدهم” خوانده است. این وبلاگ نوشته: «پاپ بندیک شانزدهم کوشید اصلاحات نافرجام پیشین برای مدرن کردن کلیسا را اصلاح کند.»
“روراته سلی” در ادامه با لحنی تند اقدام پاپ جدید را «پایانی بر اصلاح اصلاحات» خواند.
واکنش سخنگوی واتیکان
فردریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان با لحنی ‌آرام‌تر به اقدام پاپ واکنش نشان داد. وی گفت: «روشن است که پاپ به هیچ وجه سعی در نقض قوانین کلیسا نداشت. او تنها رفتاری استثنایی از خود نشان داد.»
لومباردی با ارسال ایمیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «این موقعیتی ویژه بود که در آن جدا کردن دختران متناسب نبود.» لومباردی نوشت که هدف از این مراسم فرستادن پیام عشق به یک گروه بود، نه شکستن مقررات کلیسا.
پاپ همین اقدام مشابهی را در عید پاک سال گذشته به روشی غیر مرسوم انجام ‌داده بود. او به یکی از زندان‌های حومه رم رفته، پاهای جوانان ۱۴ تا ۲۱ سال را شسته و سپس بوسیده بود.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
فیس بوکبالاترین

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar