onsdag 26 oktober 2016

خبر خوش برای مسیحیان عراقی؛ ساخت نخستین کلیسا در «واسط» عراق

خبر خوش برای مسیحیان عراقی؛ ساخت نخستین کلیسا در «واسط» عراق

شوربختانه و بر خلاف سیاست همسایگان عرب، جمهوری اسلامی ایران به نحوی فزاینده کلیساهایی را که حتی دارای مجوز رسمی بوده اند، تعطیل نموده است.
دختر نگه می دارد تا نشانه آن است که می خواند: "من یک عراقی، من یک مسیحی هستم" در مارس کلیسای جرجیس در بغداد، در 20 ژوئیه، 2014. رئیس بزرگترین کلیسای عراق گفت در روز یکشنبه که شبه نظامیان دولت اسلامی که مسیحیان از سوار موصل بدتر از چنگیز خان مغول رهبر و نوه اش Hulagu که غارت قرون وسطی بغداد بودند.  کلدانی کاتولیک اسقف لوئیس رافائل ساکو منجر موجی از محکومیت برای اسلام گرایان سنی که خواستار مسیحیان یا تبدیل، ارسال به حکومت رادیکال خود و پرداخت مالیات مذهبی یا با مرگ روبرو با شمشیر.  ساکو در خدمت خاص کلیسا در شرق بغداد که در آن حدود 200 مسلمانان مسیحیان در همبستگی پیوست صحبت می کرد.  رویترز / احمد مالک (عراق - برچسب ها: ناآرامی های مدنی سیاست مذهب جامعه)
به گزارش«محبت نیوز» در حالیکه ساخت و ساز کلیساها شامل کلیساهای ارمنی، ارتودکس و آشوری پس از انقلاب اسلامی در ایران محدود تر ( ممنوع ) شده و گزارشات مستمر در خصوص جلوگیری دولت از برگزاری مراسم به زبان فارسی در کلیساهای مسیحی دریافت می شود و حتی کلیساهای خانگی هم اجازه فعالیت نداشته و اعضای آنان از سوی نهادهای امنیتی در ایران رصد می شوند، اینک در خبرها آمده است در کشور همسایه یعنی عراق،  شورای استانی «واسط» عراق دیروز، چهارم آبان ماه، با اختصاص قطعه زمینی در شهر «کوت» (مرکز این استان) برای ساخت کلیسا موافقت کرد.
به نقل از”ایکنا”، «ترکی الغنیماوی» نائب رئیس شورای استانی «واسط» در این باره گفت:« این شورا در جلسه عادی خود که دیروز برگزار شد، اختصاص قطعه زمینی برای ساخت نخستین کلیسا در این استان را تصویب کرد.»
وی افزود: «این کلیسا در مرکز شهر کوت و با هدف اختصاص مکانی برای برادران مسیحی جهت انجام شعایر دینی و عبادی خود ساخته خواهد شد.»
این مقام عراقی تصریح کرد: «فرآیند انتخاب این قطعه زمین به مدت چهار ماه با همکاری نمایندگان مسیحی استان به طول انجامید و هم اکنون این زمین به سازمان اوقاف مسیحیان عراق تحویل داده شده است.»
وی در پایان گفت: «شورای استانی واسط در جهت حفظ بافت اجتماعی و همبستگی ملی و اعطای حقوق قانونی پیروان آیین مسیحیت در این استان تلاش می کند.»
استان واسط یکی از استان‌های کشور عراق است که در شرق این کشور و در مرز عراق با ایران قرار دارد.
پیش از این نیز  با توجه به رشد و افزایش جمعیت مسیحیان در کشورهای حوزه خلیج فارس، آژانس اطلاع رسانی هیات‌های نمایندگی پاپ به نقل از کشیش کلیسای ارتدکس در بحرین گفته بود که دولت بحرین با احداث کلیسای دوم در منامه، برای قبطی های ارتدکس موافقت کرده است.
شوربختانه در ایران اوضاع به گونه ای دیگر و برخلاف کشورهایی چون بحرین و عراق در حال رقم خوردن است و طبق گزارشهای گزارشگر ویژه سازمان ملل، مقامات به نحو فزاینده ای کلیساهایی را که حتی که دارای مجوز رسمی بوده اند بسته اند و کشیش های این کلیساها را به دلیل برگزاری نیایش به زبان فارسی و ارایه خدمات مذهبی به ایرانیانی که پیشینه مسلمانی دارند دستگیر می کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar