onsdag 26 oktober 2016

فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه: ننگ است که در پروژه‌های نفتی زیر مجموعه خارجی‌ها باشیم

فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه: ننگ است که در پروژه‌های نفتی زیر مجموعه خارجی‌ها باشیم

  • 6 ساعت پیش
عبادالله عبداللهیکپی رایت تصویرBASIJPRESS
Image captionعبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران ایران از این که پیمانکارهای نفتی این کشور زیر نظر شرکت‌های عمده نفتی جهان، فعالیت کنند، ابراز ناخرسندی کرده است.
آقای عبداللهی امروز در دانشگاه امام صادق در تهران سخنرانی کرده و گفته: "برای جمهوری اسلامی ننگ است جوان های مستعد و توانمندی هایی که در ۳۷ سال انقلاب پیدا کرده ایم را امروز در زیرمجموعه خارجی ها قرار دهیم و آن ها لیدر و رهبر کنسرسیوم ها باشند".
شرکت ملی نفت ایران به قرارگاه سازندگی خاتم فرصت مطالعه داده است تا با یافتن "شریک درجه یک خارجی" بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی وارد طرح های عظیم نفت و گاز این کشور شود.
وزارت نفت ایران می گوید که شرکت های ایرانی به صورت گسترده تجریه فعالیت اکتشافی و توسعه و افزایش ضریب برداشت از میدان انرژی با شرایط مختلف زمین شناسی یا دریایی را ندارند و به دلیل سال ها تحریم، نیازمند دانش فنی به روز و ادوات اکتشاف و حفاری مدرن هستند.
بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی، بیش از ۱۰ نهاد داخلی از جمله قرارگاه سازندگی خاتم و ستاد اجرایی فرمان امام می توانند مستقلا وارد طرح های نفتی ایران شوند یا در صورت حضور شرکت های عمده نفتی جهان، به صورت مشارکتی با آنها همکاری کند.
این مدل قراردادی از وعده های حسن روحانی برای توسعه صنایع نفت و گاز ایران بوده اما در ماه های آخر فعالیت دولت او آماده به کار گیری شده است. منتقدان دولت طی یک سال گذشته با این مدل قراردادی به شدت مخالفت کرده اند به گونه ای که سرانجام آیت الله خامنه ای خواستار بازنگری در این قراردادها شد.
این مدل قراردادی، مشوق هایی را برای شرکت های عمده نفتی در طرح های نفت و گاز ایران در نظر گرفته و به گونه ای تنظیم شده است که شرکت های نفتی ایرانی در همکاری بین المللی، فنآوری روز دنیا را به مرور در اختیار بگیرند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم گفته: "کسی منکر همکاری و ارتباط با خارجی ها نیست، اما این ارتباط باید تعریف شده و در چارچوب مشخص باشد و ابتکار عمل در دست خودمان باشد".
آقای عبداللهی گفته است که قرارگاه خاتم "آمادگی حضور در پروژه‌های بالا دستی نفت را دارد".
منظور از طرح های بالادستی، عملیات اکتشاف میادین جدید انرژی و بهره برداری و توسعه آن است.
همزمان با انتقاد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از دولت، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه که از منتقدان مدل جدید قراردادهای نفتی است، انتقاد کرده که وزارت نفت علاقمندی بیشتری به حضور شرکت های نفتی خارجی دارد.
گزارش تسنیم می گوید در حالی که حدود یک ماه تا زمان مشخص شده برای برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان جنوبی باقی مانده و مذاکرات کاری وزارت نفت با شرکت های خارجی در حال انجام است، وزارت نفت فرصت سه ماهه به قرارگاه خاتم و ستاد اجرایی فرمان امام داده و این فرصت با زمان یک ماهه باقی مانده برای برگزاری مناقصه این میدان، همخوانی ندارد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar