lördag 22 oktober 2016

دولت ترکیه پخش اذان را به طور رسمی به «کلیسای بیزانسی» بازگرداند!

دولت ترکیه پخش اذان را به طور رسمی به «کلیسای بیزانسی» بازگرداند!

سال هاست که ترکیه صحنه فراخوانی ها برای بازگشایی ایا صوفیه به عنوان مسجد و پخش اذان از چهار مناره مشهور آن است
mohabatnesws9667384
به گزارش«محبت نیوز» ایا صوفیه یا حاجیا سوفیا و یا هاگیا صوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. این کلیسا نخستین کلیسای بزرگ نام گرفت که پس از تصرف استانبول، محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند.
ایا صوفیه هم اکنون یک موزه تاریخی به شمار می رود که در اصل به مسیحیان ارتدوکسی برمی گردد اما بعدها تسخیر و به مسجد تبدیل شد و در سال ۱۹۳۵ و در عهد آتاتورک به موزه تبدیل گشت.
سال هاست که ترکیه صحنه فراخوانی ها برای بازگشایی ایا صوفیه به عنوان مسجد و پخش اذان از چهار مناره مشهور آن است و اکنون با قدرت گیری هر چه بیشتر حزب عدالت و توسعه (به ترکی:AKP یا Adalet ve Kalkınma Partisi) پس از کودتای نافرجام چند ماه پیش، این حزب حاکم که در جهت برپایی حکومت اسلامی و تضعیف سکولاریسم در ترکیه تلاش می کند، به طور رسمی پخش اذان از ایا صوفیه که هم اکنون از برجسته ترین موزه های تاریخی این کشور به شمارمی رود و روزانه میلیون ها توریست از آن بازدید می کنند را آغاز نموده است.
ریاست امور دینی ترکیه نیز روز گذشته برای مسجد کاخ هونکار واقع در مجموعه ایا صوفیه در استانبول، امام جماعت تعیین کرد تا زمینه پخش دوباره اذان در این منطقه را که دهها سال است متوقف شده است را فراهم کند.
انتظار می رود این اقدام باعث خشم یونان شود که پیش از این ترکیه را نسبت به این اقدام برحذر داشته بود و موجب افزایش تنش هرچه بیشتر  بین روابط این دو کشور  گردد.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar