måndag 23 mars 2015

کشته شدن فرخنده و گروگان‌ها مسئولان امنیتی را به مجلس افغانستان کشاند

کشته شدن فرخنده و گروگان‌ها مسئولان امنیتی را به مجلس افغانستان کشاند

  • 1 دقیقه پیش
کشته شدن فرخنده، معلوم نبودن سرنوشت گروگانها و وضعیت بد امنیتی در افغانستان باعث شد که مقامات امنیتی افغانستان به نمایندگان پاسخ دهند
نمایندگان مجلس افغانستان امروز در جلسه علنی خود به دلیل کشته شدن فرخنده، نامعلوم بودن سرنوشت ۳۰ گروگان که حدود یک ماه قبل در ولایت زابل در جنوب افغانستان گرفتار شدند و وضعیت بدامنیتی این کشور، وزیرامور داخله/ کشور، معاون ریاست امنیت ملی و معاون ستاد ارتش افغانستان را به این مجلس فرخواندند و خواستار توضیح در باره این مسایل شدند.
نمایندگان مردم از مقامات دولت افغانستان خواستند که درباره بی‌توجهی نیروهای پلیس در زمان کشته شدن فرخنده و عدم اطلاع‌رسانی نهادهای دولتی از سرنوشت گروگان‌ها به مردم و افزایش ناامنی‌ها در ولایت‌های این کشور به مجلس نمایندگان گزارش دهند.
نمایندگان مجلس از حضور داعش در افغانستان و قلمرو این گروه در ولایت‌های این کشور از مقامات امنیتی افغانستان سوال کردند.
این نمایندگان همچنین مدعی شدند که تعداد از افرادی که در ساختار نیروهای امنیتی هستند، در انتقال نیروهای مخالف و افراد انتحاری دست دارند و این افراد توسط آنان به مناطق معین از شهر منتقل می‌شوند و علاوه بر آن از محدود کردن آزادی انسانها توسط نیروهای امنیتی نیز انتقاد کردند.
مجلس نمایندگان نیز با صدور اعلامیه‌ای "عمل افراد نادان را به نام دین خطرناک تر از دشمنان اسلام" خواند، و "سوختانده شدن خواهری را به فتوای ملای تعویذ نویس و محاکمه صحرایی او را بغاوت خواند" و آنرا محکوم کرد و از نهادهای عدلی و قضایی خواست که عاملان این حادثه را شناسایی و محاکمه کند.
چند روز قبل مردان خشمگین فرخنده دختر جوان افغان را با سنگ و چوب کشتند و بعد جسدش را در مرکز شهر سوختاندند
'فرخنده قران را آتش نزده بود'
نور الحق علومی، وزیر داخله گفت که تاکنون ۱۳ نفر از کسانی که باعث این حادثه شده، بازداشت و تعداد ۱۳ نفر از منسوبین پلیس نیز وظایف شان به تعلیق در آمده ته به گفته او مشخص شود که آنان چرا در نجات فرخنده ناکام بودند و "این ناکامی، ناکامی دولت وحدت ملی افغانستان است."
او گفت که اتهام وارد شده به فرخنده که سوزاندن قران است، درست نیست و او در سوزاندن قران هیچ دست نداشته است و "در تحریک مردم از مجاور زیارت گرفته تا افراد بالا دست داشته است."
آقای علومی درباره سرنوشت گروگانها گفت که از لحظه وقوع این حادثه تاکنون در سطح دولت کسی آرام ننشته است. عملیات نظامی برای رهایی این افراد که محل نگهداری گروگان‌ها تغییر خورد و اکنون نیز این محل در حال تغییر است و برای اینکه به آنها صدمه وارد نشود، محتاطانه پیش برده می‌شود تا گروگانها سالم و زنده به خانه‌هایشان بیایند.
او گفت که به دلیل مسایل امنیتی بیشتر از این اطلاع رسانی نمی‌شود.
وزیر داخله افغانستان در باره وضعیت امنیتی افغانستان گفت که در سالهای گذشته با آغاز بهار میزان ناآرمی‌ها افزایش می‌یافت ولی امسال حتی در فصل زمستان نیز ناآرامی‌ها ادامه یافت که دلیل عمده آن انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان و درگیر نبودن نیروهای بین المللی در تامین امنیت افغانستان بود.
او گفت که بیشترین تلفات نیروهای پلیس افغانستان به دلیل انفجار مین‌های زمینی کارگذاری شده توسط نیروهای مخالف دولت افغانستان بود که متاسفانه نیروهای امنیتی افغان تجهیزات لازم را برای مقابله با این پدیده ندارند.
آقای علومی ابراز امیدواری کرد که در سفر اخیر رهبران دولت وحدت ملی به آمریکا این موضوع حل شود و آنها بتوانند تجهیزات لازم برای مقابله با این کار بدست آورند.
وزیر داخله افغانستان از کیفیت سلاح‌های نیروهای پلیس نیز ابراز نارضایتی کرده و گفت که اسلحه‌های که توسط نیروهای بین‌المللی در اختیار پلیس قرار گرفته، ساخت کشورهای اروپای شرقی است که از کارایی لازم برخوردار نیست ولی اکنون نیروهای آمریکایی موافقت کرده اند که اسحله پلیس ملی افغانستان نیز در حد اسلحه ارتش ملی افغانستان باشد.
اسلحه های که اکنون پلیس ملی افغانستان استفاده می کنند، از نوع کلاشینکوف ( AK-۴۷) و ارتش ملی افغانستان بیشتر از اسلحه نوع ام-۱۶ به استاندارد نیروهای ناتو استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar