تصویری از پیاده‌روی جواد ظریف، حسین فریدون، و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در شهر لوزان سوییس در روز جمعه (27 مارچ-7 فروردین)
تصویری از پیاده‌روی جواد ظریف، حسین فریدون، و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در شهر لوزان سوییس در روز جمعه (۲۷ مارچ-۷ فروردین)
تقاطع: یک سناتور ارشد حزب دموکرات به گزارش‌ها مبنی بر موافقت دولت اوباما با اجازه‌ی ایران برای فعال نگه داشتن چند صد سانتریفوژ در سایت فردو واکنش نشان داد و گفت که مذاکره‌کنندگان امریکایی به دنبال انجام “هر معامله‌ای”  هستند.
رابرت منندز، عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا، در بیانیه‌ای با تاکید بر این‌که «یک معامله “خوب” با جمهوری اسلامی باید توانایی فعلی و آتی این حکومت در دستیابی به سلاح اتمی را محدود کند»، نوشته: «ترس من این است که ما دیگر روی اصل “عدم معامله بهتر از یک معامله بد است” حرکت نمی‌کنیم بلکه بر اساس “هر معامله‌ای فقط به خاطر انجام معامله” پیش می‌رویم.»
نخستین بار در روز پنج‌شنبه (۶ فروردین-۲۶ مارچ) خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داد که در جریان مذاکرات هسته‌ای جاری میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی، این کشور اجازه‌ی فعال نگه داشتن سانتریفوژها در سایت فردو با هدف مصارف پزشکی و علمی را پیدا کرده است. بر اساس این گزارش، این سانتریفیوژها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهند بود و با عناصر دیگری مانند روی، گزنون یا ژرمانیوم تغذیه می‌شوند که قابلیت استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای را ندارند.
این خبرگزاری در عین حال افزوده بود که جمهوری اسلامی در مقابل دریافت این امتیاز، باید سانتریفیوژ‌های بیشتری را در سایت نطنز متوقف کند.
دولت و وزارت خارجه امریکا هنوز به محتوای این گزارش واکنش نشان نداده‌اند با این وجود، باراک اوباما، روز جمعه (۷ فروردین) در جریان گفتگوی تلفنی خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، یک بار دیگر تاکید کرد که زمان گرفتن تصمیم‌های “دشوار” برای طرف ایرانی فرا رسیده است.
در همین روز، یک مقام وزارت خارجه امریکا نیز با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که تماس‌های حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی با رهبران ۵+۱، نشانه‌ای برای گرفتن تصمیمات “دشوار” باشد.
هم‌زمان با این اظهارات، یک دیپلمات ایرانی حاضر در مذاکرات سوییس نیز به خبرگزاری “ایسنا” گفت که «تحریم‌ها» و «تحقیق و توسعه»، دو اختلاف باقی‌مانده‌ میان دو طرف هستند.
دور کنونی گفتگوهای نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای ۵+۱ در لوزان سوییس، آخرین دور مذاکرات پیش از مهلت اعلام‌شده برای رسیدن به تفاهم سیاسی میان دو طرف در پایان ماه مارچ است. آن‌ها در صورت رسیدن به این تفاهم، سه ماه دیگر (پایان ماه ژوئن) فرصت دارند تا بر سر یک توافق جامع با یکدیگر مذاکره کنند.
Kirk-Brown-Iranvote
این در حالی است که سناتورهای ارشد امریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، به دنبال تصویب طرحی هستند که اجرای هرگونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را به بررسی و تصویب آن در کنگره مشروط می‌کند. این طرح قرار است روز ۱۴ اپریل (۲۵ فروردین) ابتدا در کمیته روابط خارجی و پس از آن، در صحن سنا به رای گذاشته شود.
سنای امریکا هم‌چنین روز پنج‌شنبه در پیامی معنادار به دولت اوباما، با ۱۰۰ رای موافق و بدون رای مخالف به یک متمم لایحه‌ی بودجه این کشور رای داد که بر اساس آن، اگر جمهوری اسلامی مواد توافق احتمالی‌ هسته‌ای را نقض کند، نه تنها تحریم‌های لغو‌شده علیه این کشور دوباره از سر گرفته می‌شود که تحریم‌های جدیدی نیز اعمال خواهد شد.
این متمم غیرالزام‌آور که به پیشنهاد مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی به تصویب رسید، مبلغی را نیز برای هزینه اعمال این تحریم‌ها در نظر می‌گیرد.
سناتور کرک که یکی از دو طراح طرح افزایش تحریم‌های ایران موسوم به “کرک-منندز” نیز است، رای قاطع سناتورها به این مصوبه را “رأی به امنیت ایالات متحده و اسراییل” و “اقدامی علیه اعطای امتیازات ویژه” به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی توصیف کرد.