قاسم سلیمانی بعد از بازگشت از عراق در آخرین شب مراسم عزاداری بیت رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت ایام موسوم به "فاطمیه" شرکت کرد.
قاسم سلیمانی بعد از بازگشت از عراق در آخرین شب مراسم عزاداری بیت رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت ایام موسوم به “فاطمیه” شرکت کرد.
تقاطع: از صبح روز پنج‌شنبه (۲۶ مارچ-۶ فروردین) حملات جنگنده‌های امریکایی به مواضع “دولت اسلامی” (داعش) در شهر تکریت عراق در حالی آغاز شد که پیش‌شرط امریکا برای آغاز این عملیات، خروج شبه‌نظامیان شیعه‌ی مورد حمایت جمهوری اسلامی بود.
ژنرال لوید آستین، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در مقابل “کمیته خدمات نیروهای مسلح” مجلس سنا اعلام کرد که بین ۱۸ تا ۲۳ هزار شبه‌نظامی شیعه که تحت فرماندهی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران قرار داشتند، پیش از شروع عملیات نیروی هوایی امریکا برای بازپس‌گیری “تکریت”، مناطق اطراف این شهر را ترک کردند. این شبه‌نظامیان از چند روز قبل و پس از ناکامی‌ در پیش‌روی، عملیات خود علیه داعش را متوقف کرده بودند.
ژنرال آستین تاکید کرد که در حال حاضر ۴ هزار نیروی امنیتی عراق که بیشترشان نیروهای عملیات ویژه و پلیس فدرال این کشور هستند، توسط جنگنده‌‌های امریکایی پشتیبانی می‌شوند.
او در ادامه با اشاره به تجربه‌ی شخصی‌اش، توضیح داد که چرا “هرگز” حاضر به هم‌کاری با شبه‌نظامیان شیعه نیست: «در سه دوره فرماندهی نیروهای امریکایی در عراق، برخی از این شبه‌نظامیان شیعه، نیروهایم را به شکل وحشیانه‌ای به قتل رساندند و من هرگز با آن‌ها هماهنگی یا هم‌کاری نخواهم داشت و امیدوارم که ما (امریکا) هم نداشته باشیم.»
این فرمانده ارشد امریکایی هم‌چنین علت توقف عملیات این شبه‌نظامیان برای بازپس‌گیری تکریت را “ضعف رهبری” آن‌ها دانست و گفت: «دولت عراق هیچ کنترلی بر آن‌ها نداشت. خود آن‌ها نیز هیچ طرح منسجم و فرماندهی و کنترل نداشتند.»
هم‌زمان با این اظهارات، ژنرال جان آلن، فرمانده ائتلاف ضد داعش در مقابل اعضای کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت که حملات هوایی این کشور به مواضع “دولت اسلامی” در تکریت تنها به درخواست دولت عراق صورت گرفته است.
ژنرال آلن اضافه کرد که به هیچ‌وجه باور ندارد امریکا در این زمان در حال “نجات استراتژی شکست‌خورده ایران” است.
وی سپس با این سوال “ران دی‌سنتیس”، نماینده فلوریدا از حزب جمهوری‌خواه مواجه شد که «چرا جنگنده‌های امریکایی، قاسم سلیمانی را که مسوول کشته شدن صدها سرباز امریکا در جریان جنگ عراق است، هدف قرار نداده‌اند؟»
فرمانده ارشد امریکایی به این پرسش این‌گونه پاسخ داد: «ما برای کمک به دولت عراق در