måndag 30 mars 2015

آلن ایر: طرفین مذاکرات هسته‌ای برای تفاهم سیاسی مصمم هستند

آلن ایر: طرفین مذاکرات هسته‌ای برای تفاهم سیاسی مصمم هستند

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکادر آستانه مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به تفاهم سیاسی میان ایران و قدرت‌های جهانی برای حل مناقشه هسته‌ای، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که طرفین مذاکرات هسته‌ای مصمم هستند به این تفاهم دست یابند.
 
آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا که در لوزان سوئیس، محل مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برد روز دوشنبه، ۱۰ فروردین در گفت‌وگو با هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا تاکید کرد که این دوره مذاکرات نیز با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

وی اظهار داشت: «در این یک سال و نیم که از زمان مذاکرات می‌گذرد، پیشرفت‌های بسیاری کرده‌ایم. روند پیشرفت در این دوره مذاکرات هم ادامه داشته است، اما ناگفته نماند که هنوز بر سر چند مورد حساس اختلافاتی باقی مانده است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.»
 
آقای ایر سپس با اشاره به حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس گفت که اکنون «مذاکرات فشرده‌تر شده و ما همه مصمم هستیم که اگر راهی وجود داشته باشد به این تفاهم سیاسی دست یابیم».
 
ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تا روز سه‌شنبه، ۱۱ فروردین مهلت دارند که برای حل مناقشه هسته‌ای تهران و دستیابی به یک توافق جامع نخست به تفاهمی سیاسی دست یابند.
 
در این حال گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال این تفاهم و ابعاد آن افزایش پیدا کرده است. یکی از آخرین اظهار نظرات در این باره مربوط به سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه است که گفته روند مذاکرات به گونه‌ای است که جای خوشبینی وجود دارد.
 
سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید می‌کند که امکان دسترسی به یک تفاهم سیاسی صد درصد وجود دارد، اما دستیابی به چنین تفاهمی قطعی نیست.
 
آلن ایر در ادامه مصاحبه خود با رادیو فردا گفت: «رئیس‌جمهور اوباما صراحتا اعلام کرده که قصد دارد این بحران هسته‌ای را به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق دیپلماسی و مذاکره با ایران حل و فصل کند. آقای روحانی هم به نظر می‌رسد راه تعامل سازنده را به جای تقابل انتخاب کرده که این امر امکان حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای را بیشتر می‌کند.»
 
وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر توافق احتمالی هسته‌ای میان ایران و آمریکا بر آینده روابط این دو کشور گفت که نمی‌توان این مسئله را پیش‌بینی کرد.
 
این مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: «حل مسئله هسته‌ای فی نفسه مطلوب ماست، یعنی ما این مذاکرات را برای از سرگیری روابط دو کشور انجام نمی‌دهیم، بلکه قصد ما احیای اطمینان جامعه جهانی نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران است. ما سخت نگران عدم پایبندی ایران به تعهدات خود و عدم شفافیت برنامه هسته‌ای آن هستیم و این مذاکرات برای همین مسئله انجام می‌شود.»
 
آلن ایر در نهایت اظهار داشت: «رئیس‌جمهور اوباما یک بار گفت که توافق جامع احتمالی ممکن است باعث برداشته شدن گام‌های دیگری هم بشود، اما شما خوب می‌دانید که ما صرف‌نظر از مذاکرات هسته‌ای اختلافات زیادی با ایران داریم از جمله درباره عملیات ایران در منطقه و مسئله حقوق بشر. این مذاکرات هم اگرچه فقط بر مسئله هسته‌ای متمرکز است، اما به این معنا نیست که ما سایر موضوعات را فراموش کرده‌ایم.»
 
پیش از این نیز مقامات ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بودند که این مذاکرات فقط درباره مسئله هسته‌ای است.
+5
رأی دهید
-0
 
0
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar