måndag 30 mars 2015

مذاکرات هسته‌ای؛ دیدار وزرای خارجه ۱+۵ و ایران در لوزان سوییس برگزار شد

 مذاکرات هسته‌ای؛ دیدار وزرای خارجه ۱+۵ و ایران در لوزان سوییس برگزار شد

رویدادهای کنونی

پوشش زنده

12:07 GMT

تحلیل امیر پایور، خبرنگار بی‎‌بی‌سی در محل مذاکرات:
نشست "تعیین‌کننده" ایران و پنج به علاوه یک، روز پیش از ضرب الاجل برگزار شد ولی هنوز سرنوشت مذاکرات مشخص نیست. شاید این تکرار مذاکرات ژنو دو سال پیش و مذاکرات پارسال وین باشد؛ جایی که مذاکرات تا پاسی از نیمه‌شب ضرب الاجل هم ادامه داشت.
گره اصلی این‌بار اصرار ایران بر لغو قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. این قطعنامه علاوه بر بعضی تحریم‌های اقتصادی، مشروعیت برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال می‌برد. ایران می‌گوید با این توافق، برنامه هسته‌ای کشور باید به حالت عادی برگشته و قطعنامه‌ها لغو شوند. البته مساله تعداد سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی هم همچنان روی میز است ولی دوطرف می‌گویند آن مورد نهایتا قابل حل است.

TWEET11:45 GMT

امیر پایور، خبرنگار بی‌بی‌سی در لوزان: جان كری، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است "داريم به سختی كار می‌كنيم. مسلما فردا ضرب‌الاجل است."

11:42 GMT

یک دیپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفته سه موضوع مشخص مورد اختلاف وجود دارد:
۱- هر نوع توافق در چه مدت زمانی به انجام برسد
۲- تحریم‌ها چگونه برداشته شود
۳- با چه مکانیزمی دو طرف اطمینان پیدا کنند که به موارد توافق عمل خواهد شد

به گفته این دیپلمات اکنون زمان گفتن "بله یا خیر" به این سه مورد اختلاف است هرچند در مقایسه با سه ماه گذشته امروز رسیدن به توافق از هر وقت دیگری محتمل‌تر است.

TWEET11:19 GMT

شادمهر در توییتر: به نظر من این اوضاعی که بر کشورحاکم است به این زودی درست نمیشه و هیچ ربطی هم به مذاکرات نداره، اوضاع اقتصادی ما ازدرون خرابه.

11:18 GMT

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور ایران با مثبت ارزیابی کردن نتیجه مذاکرات به خبرگزاری ایسنا گفت: "فضای ظاهری به گونه‌ای است که حتما به توافق می‌رسیم، ولی حتی اگر به توافق نیز نرسیم پیش‌بینی کرده‌ایم که زندگی مردم و توسعه کشور وضعیت بهتری پیدا کند."

11:09 GMT

امروز صبح هم وانگ یی، وزیر خارجه چین مثل دیروز در فاصله گفت‌وگوها برای دویدن راهی خیابان‌های لوزان شد.

TWEET11:06 GMT

سعید در توییتر: تو این سال‌ها کلی توافق برد باخت رو تقدیم روسیه کردیم، ولی برای توافق برد برد با آمریکا داریم ناز می‌کنیم. این از اون عادت‌های خاص ماست.

TWEET11:05 GMT

امید زارع در توییتر: این‌که بعضی وزرای خارجه لوزان رو ترک کردن یعنی دیگه از نظر اونا توافق تموم شده است به نظرم

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar