تصویر، مربوط به تظاهرات مردم شهر "تیاز" علیه حوثی‌ها در روز دوشنبه است. نیروهای پلیس حوثی برای متفرق کردن معترضان از تیر هوایی استفاده کردند. (عکس از خبرگزاری رویترز)
تصویر، مربوط به تظاهرات مردم شهر “تعز” علیه حوثی‌ها در روز دوشنبه است. نیروهای پلیس حوثی برای متفرق کردن معترضان از تیر هوایی استفاده کردند. (عکس از خبرگزاری رویترز)
تقاطع: حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش در شورای هم‌کاری خلیج فارس به مواضع حوثی‌ها در یمن از ساعات آغازین پنج‌شنبه (۶ فروردین-۲۶ مارچ) آغاز شده است.
در این حملات، علاوه بر عربستان، جنگنده‌های امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین هم شرکت دارند. اردن، پاکستان، مصر و مراکش نیز قرار است به این کمپین نظامی بپیوندند.
هم‌چنین،‌ با آغاز این عملیات، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کشور از عملیات به رهبری عربستان، حمایت اطلاعاتی و لجستیکی خواهد کرد.
در ساعات گذشته، کشورهای فرانسه، بریتانیا، ترکیه و نیز تشکیلات خودگران فلسطینی، از عملیات نظامی علیه شورشیان حوثی در یمن حمایت کردند. این در حالی است که روسیه و چین، با ابراز نگرانی نسبت به شرایط یمن، خواهان همکاری گروه‌های یمنی برای یافتن راه‌حل سیاسی در این کشور شدند.
در این میان، وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در نخستین واکنش به عملیات تحت رهبری عربستان، این عملیات را “تجاوز” به خاک یمن خوانده و خواهان توقف آن شده است.
عربستان سعودی و متحدانش می‌گویند که دخالت نظامی‌شان در یمن به خواست عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری قانونی این کشور آغاز شده است.
آقای هادی که روز چهارشنبه، شهر عدن در جنوب یمن را به مقصدی که اعلام نشده، ترک کرد، پیش‌تر از شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه عرب، و شورای هم‌کاری خلیج فارس خواسته بود تا برای “حفاظت از مردم یمن” و “جلوگیری از تجاوز حوثی‌ها” به عدن و دیگر شهرهای جنوبی این کشور، دخالت نظامی کنند.
شیعیان حوثی که گفته می‌شود تحت حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی قرار دارند، پس از کنترل شهر صنعا در ماه‌های گذشته، پیشروی خود را به سوی شهر عدن آغاز کردند و روز گذشته موفق شدند یک پایگاه نظامی در ۶۰ کیلومتری عدن را به کنترل خود در آورند. این پایگاه از سوی نیروهای امریکایی و اروپایی در جریان جنگ با القاعده مورد استفاده قرار می‌گرفت.
سعید قاسمی‌نژاد،‌ “پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها” در پاسخ به پرسش “تقاطع درباره‌ی واکنش جمهوری اسلامی به تحولات یمن در روزهای آینده می‌گوید: «دخالت نظامی عربستان سعودی به همراه متحدین منطقه‌ای‌اش در یمن، سطح نزاع میان ایران و عربستان سعودی در منطقه را افزایش می‌دهد. با این وجود، به نظر نمی‌رسد در حال حاضر دو طرف تمایلی به وارد شدن به یک نزاع رودررو را داشته باشند.»
آقای قاسمی‌نژاد با بیان این‌که «دخالت جمهوری اسلامی در یمن تا کنون در سطح حمایت مالی و تسلیحاتی از حوثی‌ها بوده» اضافه می‌کند: «خط قرمز عربستان، حضور مستقیم نظامی ایران در شبه‌جزیره است. اگر جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران اعم از ایرانی، لبنانی، عراقی و افغان را به شکلی گسترده هم‌چون سوریه و عراق برای دفاع از حوثی‌ها روانه یمن کند دو طرف وارد نزاعی خواهند شد که می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی برای کل منطقه داشته باشد.»
او نتیجه‌ی چنین نزاعی را نیز این‌گونه توصیف می‌کند: «نقطه قوت عربستان در چنین نزاعی بنیان اقتصادی‌اش است. اگر این بنیه اقتصادی با توان نظامی مصر و حمایت اطلاعاتی اسراییل همراه شود، ایران و شبه‌نظامیان تحت نفوذش مشکل بتوانند در شریط تحریم اقتصادی و قیمت پایین نفت، رویارویی مستقیم طولانی‌مدت با ائتلاف مذکور را تاب بیاورند. به همین دلیل جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد سطح بحران را مدیریت کرده، عربستان را در یمن درگیر نگاه دارد و از طریق حمایت مالی-تسلیحاتی-آموزشی از حوثی‌های یمن به سعودی‌ها ضربه بزند.»