måndag 23 mars 2015

یونان: بدون کمک اتحادیه اروپا نمی‌توانیم بدهی‌های خود را بپردازیم

یونان: بدون کمک اتحادیه اروپا نمی‌توانیم بدهی‌های خود را بپردازیم

  • 6 دقیقه پیش
الکسیس سیپراس برای عمل به وعده خود به مردم یونان با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه است
الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در نامه‌ای به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هشدار داده که بدون کمک مالی اتحادیه اروپا، یونان قادر نیست بدهی‌های خود را بازپرداخت کند.
در این نامه که روزنامه فایننشال تایمز از آن مطلع شده، آقای سیپراس به خانم مرکل اطلاع داده که اگر یونان بخواهد بدهی‌هایش را پرداخت کند اقتصاد راکد این کشور وضعیتی وخیم‌تر پیدا خواهد کرد.
خبر این نامه در حالی منتشر می‌شود که آقای سیپراس و خانم مرکل امروز در برلین با هم دیدار خواهند کرد.
پس از پیروزی آقای سیپراس در انتخابات که با وعده پایان بخشیدن به ریاضت اقتصادی حاصل شد، روابط آلمان و یونان دچار تنش شده است.
آقای سیپراس از وام دهندگان اروپایی خواسته که برنامه تازه‌ای را برای بازپرداخت بدهی های یونان در نظر بگیرند، اما این درخواست با مخالفت دولت آلمان روبرو شده است.
خانم مرکل جمعه گذشته گفت که بدون انجام اصلاحات اقتصادی، دیگر پولی به یونان پرداخت نخواهد شد.
این در حالیست که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، از اتحادیه اروپا خواسته تا برای رشد اقتصادی، کاهش بیکاری جوانان و کمک به فقرا دو میلیارد یورو به یونان کمک مالی کند.
آقای یونکر گفت که این پول صرف "همبستگی اجتماعی" و جلوگیری از "بحران انسانی" در یونان خواهد شد.
آلکسیس سیپراس (وسط) و آنگلا مرکل (راست)
آقای سیپراس از این اقدام کمیسیون اروپا استقبال کرده و تاکید کرده که غلبه بر بحران انسانی در یونان نیاز به اقدام مشترک دارد.
پارلمان آلمان پس از روی کار آمدن آقای سیپراس مهلت بازپرداخت وام‌های یونان را چهار ماه تمدید کرد تا دولت یونان بتواند اصلاحات اقتصادی را به اجرا در آورد.
اما بعد از آن روابط آلمان و یونان تیره شد و آقای سیپراس تهدید کرد که اموال و املاک آلمان در یونان را به عنوان غرامت اشغال نازی‌ها مصادره خواهد کرد.
آقای سیپراس همچنین به شدت از اسپانیا و پرتغال انتقاد کرد و مدعی شد که این دو کشور در زمان مذاکرات ماه فوریه برای کمک مالی به یونان علیه این کشور توطئه کرده‌اند.
لوییس دگیندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا با حمایت از موضع آلمان، از یونان خواسته تا اصلاحات اقتصادی که وعده آن را داده به اجرا در آورد.
اتحادیه اروپا از نظر تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد دنیاست
او گفت: "بدون آنکه واقعا اصلاحات اقتصادی تصویب و به اجرا در آید هیچ پولی به یونان تخصیص پیدا نخواهد کرد."
اما این نگرانی وجود دارد که پیش از پایان ماه آوریل (پنج هفته دیگر) خزانه دولت یونان کاملا تهی باشد.
آقای سیپراس در نامه خود به خانم مرکل که هفته پیش نوشته شده به این نکته اشاره کرده که دولت با کمبود شدید پول روبرو است و باید بین پرداخت دستمزدها و مستمری و قسط وام‌های اروپایی یکی را انتخاب کند.
نخست وزیر یونان روشن کرده که انتخاب او چه خواهد بود و او حاضر نخواهد شد یونان را گرفتار بحران اجتماعی کند.
یونان هفته پیش در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل وعده داد که خواسته وام دهندگان برای اعمال اصلاحات اقتصادی را بر آورده و یک برنامه اصلاحات را در عرض چند روز ارائه کند.
اما نامه آقای سیپراس به خانم مرکل نشان می‌دهد که دولت یونان برای این کار نیاز به کمک مالی دارد.
حزب پودموس در انتخابات منطقه اندلس پانزده کرسی پارلمان را به دست آورد
این در حالیست که بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا بسیاری را نگران آینده این اتحادیه کرده است.
طرفداران این اتحادیه نگرانند که اگر بحران یونان حل نشود و این کشور از واحد پول اروپایی خارج شود، کشورهای بحران‌زده دیگر هم سیاستی مشابه را در پیش بگیرند و این اتحادیه را در معرض فروپاشی قرار دهند.
کارشناسان معتقدند در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، اروپا با بحران شدید اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهد شد.
رشد احزاب تندروی راست‌گرا مثل حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) به رهبری نایجل فاراژ و جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن که مخالف اتحادیه اروپا و خواستار خروج کشورهایشان از این اتحادیه هستند به این نگرانی دامن زده است.
از طرف دیگر رشد احزاب چپگرای سیریزا در یونان و پودموس (ما می‌توانیم) در اسپانیا هم بحران اروپایی را تشدید کرده است. این احزاب موضع ضد اروپایی ندارند، اما سلطه بانک‌های آلمانی و فرانسوی بر اقتصاد کشور خود را عامل رکود اقتصادی می‌دانند و از این رو با این اتحادیه در تضاد قرار گرفته‌‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar